Mocanu, Adrian

ur. w 1989 roku w Kijowie, studiował kompozycję w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzyki im. Piotra Czajkowskiego pod kierunkiem Jurija Iszczenki. Brał udział w warsztatach kompozytorskich na Ukrainie i za granicą, kształcił się w klasach mistrzowskich takich kompozytorów jak Beat Furrer, Raphaël Cendo, Philippe Hurel, Peter Ablinger, Francesco Filidei, Johannes Schöllhorn, Caspar Johannes Walter, Clemens Gadenstätter, Martin Schüttler, Helena Tulve, João Pedro Oliveira, Mauricio Sotelo i Jaime Reis. W roku 2017 zwyciężył w 38. Międzynarodowym Konkursie Młodych Kompozytorów im. Federico Mompou w Barcelonie. W 2018 wszedł do finału projektu Latino Voices autorstwa amerykańskiego Anima Vox Duo. Rok później uzyskał stypendium Gaude Polonia, przyznawane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dzięki czemu uczęszczał na kursy prowadzone przez Pawła Łukaszewskiego, profesora Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie. Kompozycje Mocanu wykonywane były przez zespoły Armonia Ludus, Nostri Temporis, Sed Contra, Zespół Nowej Muzyki „Ricochet”, Moscow Contemporary Music Ensemble, The Gallery of Actual Music (GAME), MolOt-ensemble, Festino Chamber Choir, Sound Ways, Barcelona Modern Ensemble, MotoContrario, Anima Vox Duo i Ensemble 212, a także przez solistów, jak Ricardo Descalzo, Natalia Pschenitschnikova, Yuri Matsuzaki, Rupert Bergmann. Utwory kompozytora prezentowano we Lwowie w Kijowie, Moskwie, St. Petersburgu i Niżnym Nowgorodzie, Narvie (Estonia), Barcelonie, San Sebastián, Lizbonie, Trento, San Giustino (Włochy), Cholula (Meksyk), São João del Rei (Brazylia), jak również w Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, Greensboro i Fort Worth). 

Wybrane utwory: Pięć haiku na fortepian (2013), Jeux na altówkę i fortepian (2013), ...from the poetry of Li Bai na sopran i sześć instrumentów (2013), Puppenspielna klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014), Riti na obój i waltornię (2015), Desolate landscapes na flet, wiolonczelę i fortepian (2015), Méandres na flet altowy i fortepian (2015), Melting na klarnet, gitarę, skrzypce i fortepian (2015), Reflections of quiet things na flet basowy, klarnet basowy i głos żeński (2015), Fragments de l’aube na chór mieszany (2015), ...aux lisières lointaines na skrzypce solo (2015), Jardins suspendus na kwartet smyczkowy (2015), it’s a honeydew hunt na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2016), sólo queda el desierto na wielką orkiestrę (2016), ...aux lisières lointaines, wersja na altówkę solo (2016), stanzas in meditation na flet altowy, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i głos niski (2016), ...nada más que el viento na flet basowy, saksofon tenorowy, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2016), que muero porque no muero na klarnet i elektronikę (2017), monumento oscuro na duży zespół (2017), Ohio Impromptu na głos męski i zespół (2017), my veins are slow oil and not wine na kontrabas i elektronikę (2017), zefiro torna e di soavi accenti... na chór kameralny i obiekty dźwiękowe (2017), white silencena skrzypce i wiolonczelę (2017), la noche oscura del alma na waltornię i fortepian (2018), ecos en una cuerda na fortepian (2018), et ades sera l’alba na flet solo (2018), este amoroso tormento na sopran i flet basowy (2018), de ellos no resta ni memoria na kwartet smyczkowy (2018), ciudad sin sueño / the Brooklyn Bridge nocturne na chór kameralny (2018), et ades sera l’alba II na fortepian (2018), vento che spira dalla calda terra na flet, obój, saksofon, fortepian, akordeon, wiolonczelę i kontrabas (2018), feux follets, opera kameralna na trzy głosy i zespół (2018), madrigal. no verte na sopran, flet, klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2018), se la mia morte brami na orkiestrę (2019), metamorphoses: nychterídes na duży zespół (2019).