Möller, Frederike
ur. w 1983, jest niemiecką pianistką i muzykolożką specjalizującą się w muzyce współczesnej, w tym we współczesnej klasyce oraz w sztuce performansu. Wykonywała wiele dedykowanych jej utworów (solowych oraz koncerty na fortepian z orkiestrą), które były wielokrotnie nagrywane przez rozgłośnie radiowe. Występowała m.in. w Belgii, Austrii, we Włoszech, w Polsce, Rosji, Korei, Japonii, Kirgistanie i Kuwejcie. Od 2011 jest członkinią notabu. ensemble neue musik i jako solistka i kameralistka regularnie występuje w Tonhalle Düsseldorf. Jako muzykolog wygłaszała wykłady na Uniwersytecie Geidai w Tokio i w Mozarteum w Salzburgu. Jest również cenioną interpretatorką muzyki Schumanna i częstym gościem wydarzeń w domach Schumanna w Lipsku, Bonn i Zwickau oraz na festiwalach muzyki Schumanna w Düsseldorfie i w Bonn. W ramach koncertów-wykładów wykonuje muzykę Schumanna na podstawie szkiców kompozytora we współpracy z wydawcami nowej edycji jego dzieł wszystkich.
Frederike Möller studiowała grę na fortepianie, muzykologię, filozofię i międzynarodowe zarządzanie sztuką w Düsseldor e, Kolonii, Monachium i w Warszawie. Studia w zakresie gry na fortepianie u Georga Friedricha Schencka i Barbary Szczepańskiej ukończyła w 2009 z wyróżnieniem. Brała udział w kursach mistrzowskich, które prowadzili Marino Formenti, Paweł Giliłow, Nicolas Hodges, Siegfried Mauser i Ian Pace. Po ukończeniu studiów została wykładowczynią Robert Schumann Hochschule w Düsseldor e. Swą ukończoną w 2017 pracę doktorską, którą obroniła na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Performatywnych w Monachium, poświęciła motywom obłędu w dziełach operowych Wolfganga Rihma. Frederike Möller szczególnym upodobaniem darzy toy-piano (fortepian zabawkę) i pisze utwory na ten instrument. W październiku 2018 będzie kuratorem Międzynarodowego Festiwalu Toy-piano w Düsseldor e, w którym obok muzyków udział wezmą także artyści innych rodzajów sztuki oraz poeci.
Za pełną poświęcenia działalność w sferze muzyki współczesnej otrzymała Förderpreis Musik landu Nadrenii Północnej-Westfalii. Przyznające nagrodę jury zwróciło uwagę m.in. na charyzmatyczną, emanującą na scenie entuzjazmem osobowość artystki, dzięki której udaje się jej zabrać słuchaczy w fascynującą i pełną emocji podróż.