Gander, Bernhard

ur. 1969 w Lienzu (Austria), studiował w Tyrolskim Konserwatorium Regionalnym (fortepian, kompozycja, dyrygentura). Studia kompozytorskie kontynuował u Beata Furrera w Grazu, muzykę elektroakustyczną i komputerową poznawał w Studiu UPIC w Paryżu i w Szwajcarskim Centrum Muzyki Komputerowej w Zurychu. Otrzymał Stypendium dla Młodych Kompozytorów przyznawane przez miasto Wiedeń (2004), nagrodę kompozytorską ufundowaną przez Erste Bank (2005), stypendium dla kompozytorów rządu federalnego Austrii (2005/2007), nagrodę SKE (2009) oraz Nagrodę im. Ernsta Křeneka za utwór Melting Pot (2012). Zespoły i orkiestry, które wykonywały jego utwory, to m.in. Klangforum Wien, Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, Ensemble Intégrales, Talea Ensemble, Arditti Quartett, Ensemble Phace, Neue Vocalsolisten Stuttgart, RSO Wien, DSO Berlin, Filharmonicy Brukselscy, SWR Sinfonieorchester, WDR Sinfonieorchester, hr-Sinfonieorchester, NÖ Tonkünstlerorchester. Muzyka Bernharda Gandera była prezentowana m.in. w Wiener Konzerthaus, na wielu festiwalach, jak Steirischer Herbst, ORF, Klangspuren, Transart Bozen, Donaueschinger Musiktage, Wiener Festwochen, Wien Modern, Musica Strasbourg, Wittener Tage für neue Kammermusik, Biennale München, Burgtheater Wien. 

Wybrane utwory: bodyguards na saksofon sopranowy (1998), welcome na taśmę, fortepian i klarnet (1999), Der Melonenbaum na akordeon, klarnet basowy i perkusję (2000), poème concret na trio smyczkowe i dźwięki elektroniczne (2001), splitting romance na kwartet saksofonowy (2001), fête.gare dla 14 muzyków (2002), LEIM na zespół (2004), Mr. Vertigo na dwa basethorny i elektronikę (2004), Peter Parker na fortepian (2004), ö na kwintet (2005), Die Orpheus Akte na zespół (2005), bunny games na zespół (2006), schöne Worte na kwartet fortepianowy (2007), uc’n’ ex na akordeon (2007), horribile dictu na głosy, smyczki i puzony (2007), king’s message na tenor i zespół (2007), Beine und Strümpfe na zespół (2008), Die Orpheus Akte II na altówkę, fortepian i elektronikę (2008), schlechtecharakterstücke na trio fortepianowe (2009), khul na kwartet smyczkowy (2010), Dirty Wings na ügelhorn i akordeon (2010), beijingna dwa klarnety basowe (2010), Blood Beat na orkiestrę (2010), Dirty Angel na orkiestrę (2010), lovely monster na orkiestrę (2011), khul cuts na kwartet smyczkowy i tancerza (2011), wegda! na sopran i zespół (2011), deathtongue na klarnet kontrabasowy i sześciu wokalistów (2012), 2bad na violę da gamba i gitarę elektryczną (2012), Melting pot na orkiestrę (2012), hukl na orkiestrę (2012), take nine (for twelve) na zespół (2012), Take Death na zespół i DJ (2013), Fourchanniballadsna orkiestrę (2013), darkness awaits us na sopran i violę da gamba (2013), Das Leben am Rande der Milchstrasse, teatr muzyczny (2013/14), morbidablena klarnet kontrabasowy (2014), insincere sermon na dwie trąbki i waltornię (2015), morbidable II (une charogne) na klarnet kontrabasowy i bas (2015), victim of vermin na akordeon (2015), moaning maggots na sopran i bas (2016), Totenwacht na głosy (2016), Cold cadaver with thirteen scary scars na organy Hammonda, bas elektryczny, perkusję i zespół (2016).