Norman, Andrew

kompozytor amerykański, ur. w 1979 w Minnesocie, mieszka w Los Angeles. Uzyskał bakalaureat i Masters Degree w University of Southern California, Thornton School of Music. Ukończył także Yale School of Music, gdzie jego profesorem był Aaron Jay Kernis. Twórca muzyki orkiestrowej, kameralnej i wokalnej, w której dźwięki niezapisane sąsiadują eklektycznie z zapisanymi w tradycyjnych notacjach. Coraz bardziej zainteresowany jest pisaniem muzyki, która coś opowiada, ale posługuje się w tym celu narracją nielinearną, zakłócaną, szyfrowaną. Aby uzyskać zakłócenia, stosuje techniki używane w filmach i grach wideo, które mogą występować naprzemiennie z elementami tradycyjnych form symfonicznych. Kompozycje Normana są wykonywane są przez Los Angeles i New York Philharmonics, Filadelfijską Orkiestrę Symfoniczną, Minnesota Symphony Orchestra oraz zespoły symfoniczne w Saint Louis, Seattle i Melbourne, jak też kameralne: Orpheus, Saint Paul i Los Angeles Chamber Orchestras. W Europie grały jego muzykę m.in. orkiestry BBC, Tonhalle Orchester, Concertgebouw Orkest, Orchestre National de France. Wśród dyrygentów, którzy prowadzili wykonania muzyki Normana, są takie znakomitości, jak John Adams, Marin Alsop, Gustavo Dudamel, Simon Rattle i David Robertson. W ostatnich sezonach utwory kompozytora znalazły się w programach festiwali Bang on a Can Marathon, Wordless Music Series, CONTACT! series, Ojai Festival (w Kalifornii), MATA Festival (w Nowym Jorku), Tanglewood Festival of Contemporary Music, Green Umbrella Series (Los Angeles) i Aspen Music Festival. W 2010 Scharoun Ensemble (afiliowany przy Filharmonii Berlińskiej) zaprezentował jego koncert kompozytorski zatytułowany Melting Architecture. Norman zdobył wiele nagród, w tym Jacob Druckman Prize (2004), ASCAP Nissim Prize i ASCAP Leo Kaplan Prize (2005), Nagrodę Rzymską (2006), Nagrodę Berlina (2009), Stypendium Guggenheima (2016). W 2017 American Academy of Arts and Letters przyznała mu nagrodę w dziedzinie muzyki; w tymże roku otrzymał tytuł Kompozytora Roku „Musical America”. W 2008 dołączył do listy Young Concert Artists jako kompozytor rezydent i otrzymał tytuł Komponist für Heidelberg na sezon 2010/2011. Był kompozytorem rezydentem Boston Modern Orchestra Project i Opera Philadelphia, obecnie ma to samo stanowisko przy Los Angeles Chamber Orchestra. 

Trio smyczkoweThe Companion Guide to Rome Normana było nominowane do muzycznej Nagrody Pulitzera roku 2012, a za Play na orkiestrę kompozytor otrzymał Grawemeyer Award for Music Composition roku 2017. Andrew Norman udziela się również jako pedagog. W 2013 wszedł do grona akademickiego USC Thornton School of Music, jest też dyrektorem programu stypendialnego prowadzonego przez Los Angeles Philharmonic dla studentów kompozycji. 

Ostatnio ukończył dwa koncerty fortepianowe: Suspend dla Emanuela Axa i Splitdla Jeffreya Kahane’a, a także koncert na perkusję Switch dla Colina Curriego. W sezonie 2016/17 odbyła się prapremiera jego opery dla dzieci, przygotowana pod kierownictwem Simona Rattle’a z Berlińską Filharmonią i London Symphony Orchestra. 

Wybrane utwory: Light Screens na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2002), Sacred Geometry na orkiestrę (2003–04), Farnsworth: Four Portraits of a House na cztery klarnety, flet, skrzypce, fortepian i perkusję (2003), Gran Turismo For Eight Virtuoso Violinists (2004), Drip Blip Sparkle Spin Glint Glide Glow Float Flop Chop Pop Shatter Splash na orkiestrę (2005), Garden of Follies na saksofon altowy i fortepian (2006), Lullaby na mezzosopran i fortepian (2007), Unstuck na orkiestrę (2008), Sabina na altówkę solo (2008–09), Sabina na skrzypce/altówkę/wiolonczelę solo (2008–09), Unstuck na zespół kameralny (2008, rew. 2011), The Great Swiftness na orkiestrę (2010), Don’t Even Listen na głos i fortepian (2010), The Companion Guide to Rome, zbiór utworów na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2010), An Index of Peculiar Strokes na kwartet smyczkowy (2011), Try na orkiestrę kameralną (2011), In Transition na zespół kameralny (2012), Music in Circles III na orkiestrę kameralną (2013), Play: Levels 1, 2 and 3 na orkiestrę (2013, rew. 2016), Suspend, fantazja na fortepian i orkiestrę (2014), Meme na zespół kameralny (2014), Frank’s House dla dwojga pianistów i dwojga perkusistów (2015), Split na fortepian i orkiestrę (2015), Switch na perkusję solo i orkiestrę (2014–15), Jasper String Quartet Stop Motion na kwartet smyczkowy (2015), Still Life na skrzypce (2016), Bridging na skrzypce i fortepian (2016), For Ashley na wiolonczelę (2016), A Trip to the Moon, opera dla ludzi w każdym wieku (2017).