Nejtek, Michal

ur. w 1977, czeski kompozytor. Jego twórczość obejmuje dzieła instrumentalne (od kameralnych po symfoniczne), opery oraz muzykę teatralną. Eksperymentuje na szeroką skalę z dźwiękowymi samplami, a oprócz muzyki poważnej uprawia także jazz alternatywny. 

W latach 199197 studiował w klasie kompozycji i fortepianu w Konserwatorium w Cieplicach. W 1996 r. podjął także naukę w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. W latach 200914 odbył studia doktoranckie w Akademii Sztuk Scenicznych im. L. Janáčka w Brnie. 

Otrzymał zamówienia wielu znaczących festiwali: Donaueschinger Musiktage, Klangspuren, praskiego Festiwalu Contempuls, Praskiej Wiosny – oraz zespołów: De Volharding, Musiques Nouvelles, Filharmonia Praska i lharmonia w Brnie. Regularnie tworzy także dla Agon Orchestra, Berg Orchestra oraz zespołu MoEns. Jego kompozycje wykonywano również m.in. w ramach wiedeńskiego Modern Festival, Międzynarodowego Festiwalu Letniego w Dartington, Budapeszteńskiego Festiwalu Orkiestrowego, Dni Smetany w Pilźnie, drezdeńskiego Bürgerbühnenfestival, Riocenacontemporánea w Rio de Janeiro, Artacts w St. Johann, Forum Nowej Muzyki w Kolonii, Festiwalu Muzycznego Szlezwika-Holsztynu, Festiwalu Muzyki Nowej w Bytomiu, Avuimúsica w Barcelonie, Warszawskiej Jesieni (dwukrotnie), a także w teatrach w Hamburgu, Dreźnie, Pradze, Brnie i na estradach praskiego Rudolfinum, pekińskiego Living Dance Studio czy Toronto Music Gallery. 

Jest laureatem nagród Fundacji Leoša Janáčka (1999), konkursu Generace (1999, 2000, 2001) oraz Nuberg, przyznawanej przez Berg Orchestra (2008, 2014). Jego utwory wykonano m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów. Regularnie tworzy muzykę teatralną m.in. dla praskiego i brneńskiego Teatru Narodowego, Teatru Archa i wielu innych, a w dziedzinie tej został nominowany do Nagrody im. Alfréda Radoka. Otrzymał stypendia Ensemble Modern i Neuköllner Oper. W 2014 rezydował w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w ramach Stypendium Wyszehradzkiego. 

Wybrane utwory(od 2008): Nocturne with Ray na chór żeński, sampler i orkiestrę kameralną (2008), ...your heart stops... you continue writing na orkiestrę kameralną (2009), Für Elsa Zylberstein II na orkiestrę smyczkową (2009), Veliký slunovratWielkie przesilenie na recytatora, śpiewaczkę, violę pięciostrunną, elektronikę i zespół kameralny (2010), Sunday Akathisia Let’s Sing an Akathist na flet, waltornię, wibrafon, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2011), Heart in Darkness dla śpiewaczki/na violę pięciostrunną, elektronikę i orkiestrę kameralną (2011), Not I na sampler i orkiestrę kameralną (2012), Man of the Past na zespół kameralny i elektronikę (2012), Pochyby/Wątpliwości na trzech aktorów i instrumenty (2013), The Lightning Speed of the Past dla śpiewaczki/har sty/basisty, żeńskiego kwartetu wokalnego, orkiestry i na elektronikę (2014), Pierrot Dandy na mezzosopran, flet, klarnet, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2015), Tasted Thoughts na klarnet (2015), I Hear the Sky na orkiestrę (2015), SamotaSamotność na kontratenora i cymbały (2015), Drei Familienstücke na skrzypce i wiolonczelę (2016), Praecepta Decalogi na głos i fortepian (2016), Constellations I dla pięciu tancerzy, ośmiu muzyków i na elektronikę (2016), Trois morceaux délicieux na klarnet, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2016), Zasady dobrego zachowania w społeczeństwie współczesnym, opera w siedmiu scenach na podstawie dramatu Jeana-Luca Lagarce’a na dwa soprany, mezzosopran, bas, aktora i orkiestrę kameralną (201617), Ultramarine na orkiestrę (2017).