Nowak, Aleksander

ur. w 1979 w Gliwicach, studiował kompozycję pod kierunkiem Aleksandra Lasonia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2001–06) oraz u Steve’a Rouse’a w University of Louisville, School of Music w Stanach Zjednoczonych (2006–08). Od roku 2008 jest zatrudniony w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki katowickiej akademii. W 2010 otrzymał stopień doktora, w 2016 – habilitację. Prowadzi zajęcia m.in. z zakresu kompozycji, instrumentacji i notacji muzycznej. 

Komponuje muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną, wykonywaną w krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych. Jego utwory brzmiały w interpretacjach takich solistów i zespołów, jak Bartomiej Duś, Ricardo Gallen, Eugeniusz Knapik, Łukasz Kuropaczewski, Piotr Pławner, Piotr Sałajczyk, Agata Szymczewska, Alarm Will Sound, Warszawska Grupa CELLONET, Lasoń Ensemble, Ensemble Modern, The London Sinfonietta, Chamber Philharmonic Pardubice, Kwartludium, Kwartet Śląski, AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Muzyki Nowej, Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej czy Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. 

Istotne miejsce w jego twórczości zajmuje opera. W latach 2009 i 2010 Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie wystawiał operę kameralną Sudden Rain do libretta Anny Koniecznej w reżyserii Mai Kleczewskiej, w 2012 podczas Warszawskiej Jesieni odbył się pokaz Spoon River do tekstów Edgara Lee Mastersa, dzieła stworzonego we współpracy z Adamem Dudkiem, w marcu 2015 odbyła się premiera Space Opera do libretta bułgarskiego pisarza Georgija Gospodinowa, w reżyserii Eweliny Pietrowiak, która to opera napisana została na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu, a w roku 2018 na zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego powstała opera ahat ilī – Siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk. Partytury Nowaka publikuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne. 

Kompozytor jest laureatem nagrody Gwarancje Kultury 2011, nominacji do Nagrody Mediów Publicznych OPUS 2008, Stypendium „Młoda Polska”, Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Moritz von Bomhard Fellowship. Od roku 2011 pełni funkcję prezesa katowickiego oddziału ZKP, organizując festiwale Śląskie Dni Muzyki Współczesnej i Śląska Trybuna Kompozytorów. Jest także koordynatorem festiwalu Brand-New Music. 

Wybrane utwory: Sonata June-December na skrzypce i fortepian (2005), Fiddler’s Green and White Savannas Never More na głosy męskie i orkiestrę kameralną (2006), Ostatnie dni Wandy B. na orkiestrę smyczkową (2006), Songs of Caress na sopran i trio fortepianowe (2007), Sudden Rain, opera kameralna na sopran, baryton i orkiestrę kameralną (2008), Quantemporette na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2008), I Kwartet smyczkowy (2009), Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym sportowym samochodzie na orkiestrę kameralną (2009), Król Kosmosu znika. Koncert na orkiestrę, nici i fortepian (2009), Mała partita na skrzypce i fortepian (2010), Ulica Spokojna 3 na osiem wiolonczel (2010), Undertows na wiolonczelę i fortepian (2010), Still Life with Mary na wideo, wiolonczelę i elektronikę (2010–11), Satin na wiolonczelę i akordeon (2011), Płacz, dziecinko, płacz. Minikoncert na skrzypce i orkiestrę kameralną (2011), II Kwartet smyczkowy (2011–12), Breaking News na orkiestrę symfoniczną i głos syntetyczny (2011), Koncert na gitarę w stroju osobliwym i orkiestrę kameralną (2012), Night Transit na orkiestrę kameralną (2012), Hit 2 na orkiestrę kameralną (2012), Z górnego piętra na skrzypce i perkusję (2012–13), Spoon River Anthology, muzyka do multimedialnej instalacji Adama Dudka (2012–13), Dziennik zapełniony w połowie na wiolonczelę, perkusję i smyczki (2013), Kurczęta i robot na akordeon, megafon i orkiestrę (2013), Space Opera na solistów, chór i orkiestrę do libretta Georgija Gospodinowa (2013–14), Naninana na ampli kowany instrument klawiszowy i smyczki (2015), Sonata w trzech nastrojach na skrzypce i gitarę (2015), Niebo w Niedabylu na saksofon i sinfoniettę (2015), Music for the Railrodder na klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian (2016), Eludium et Fungus na gitarę solo (2016), Infraludium na flet, skrzyce i wiolonczelę (2013/16), ahat ilī – Siostra bogów, opera do libretta Olgi Tokarczuk (2018), do słów na chór i orkiestrę (2018).