Gran, Fredrik
ur. 1977 w Szwecji, jest kompozytorem z przedmieścia Vällingby w Sztokholmie, który działa także w Montrealu. Jego muzyczne i badawcze zainteresowania sytuują się na pograniczu elektroakustyki i akustycznych wyobrażeń dźwiękowych, wykorzystania mechanicznych i robotycznych systemów interaktywnych, komputerowej transkrypcji własnej muzyki elektroakustycznej oraz elektronicznych systemów używanych w zanotowanej muzyce na instrumenty akustyczne. Tworzy kompozycje orkiestrowe, wokalne, kameralne, elektroakustyczne, z użyciem live electronics, a także muzykę do instalacji, tańca, obiektów sztuki wizualnej i cyfrowej oraz dla muzeów.
Muzyka Fredrika Grana cieszy się międzynarodowym uznaniem i była wykonywana na wielu festiwalach, jak Nordic Music Days (Kopenhaga, Helsinki), SICMF (Seul), Tage Neue Musik (Weimar), ISCM (Vancouver), MANCA (Nicea), NoiseGate (Nowy Jork). Otrzymał nagrody i wyróżnienia Codes d’Acces (Kanada), London Music Society International Composer’s Competition i Szwedzką Nagrodę Muzyczną. Studia kompozycji odbył w Szwedzkiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie i na Uniwersytecie McGill w Montrealu, gdzie w ramach studiów doktoranckich prowadzi badania we współpracy z Center for Interdisciplinary Research in Music Media and Technology (CIRMMT).
Wybrane utwory: CSN na kwartet smyczkowy (2001), Ljus Natt na sopran i fortepian (2001), Wit na fortepian (2002), Brevity is the soul of wit, utwór elektroakustyczny (2002), Agnus Dei, kwartet na organy kościelne (2002), Among Hills, utwór elektroakustyczny (2003), Reverberations na zespół kameralny (2003), Ater Imber na chór mieszany a cappella (2003), Deed na flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2003), Strimmor av Korridorljus na akordeon (2004), Threads na zespół kameralny (2004), Aerodynamik, utwór elektroakustyczny (2005), Concerning answering walls, lately na orkiestrę instrumentów dętych (2005), Frau Tot ist tot. Sie lebt nicht mehr, utwór elektroakustyczny (2006), Painted Desertna zespół kameralny (2006), Pictures of Fields without Fences na orkiestrę smyczkową (2006), Revolvering Helices na orkiestrę smyczkową (2006), Time Codec na zespół kameralny (2007), An hour and a half, utwór elektroakustyczny (2007), Helix Revolver na skrzypce i live elekctronics (2007), Desde el lo de la navaja, muzyka do filmu (2008), Time, tone, message, utwór elektroakustyczny (2008), El Algoritmo del Antagonista, utwór elektroakustyczny (2008), Plötsligt fick sillstimmet för sig att slunga iväg en kaskelott, instalacja audiowizualna (2008), Imminent Crossings na orkiestrę symfoniczną (2008), Crepuscular Rays na preparowany disklavier (2008), In June and on Monday, utwór elektroakustyczny (2009), Grey Matters na wiolonczelę i elektronikę (2009), Glare, ado and a vicious circle na zespół kameralny (2009), Altered Grey na wiolonczelę i live electronics (2010), Ingenstans na flet i kontrabas (2011), Other hands na gitarę, flet prosty i live electronics (2012), Vinterrummet, instalacja audiowizualna (2012), Dark Leaves na chór żeński a cappella (2012), Portmanteau morphèmes na orkiestrę smyczkową (2012), Autokinetic na altówkę, wiolonczelę i live electronics (2012), Seven eves na zespół kameralny i live electronics (2013), Labour na perkusję i live electronics (2013), Music beyond the surface na zespół i partyturę animowaną (2015), Residual Productivity na kwartet perkusyjny i live electronics (2014), 84°03'N 174°51'W na kwartet perkusyjny i instrument elektroniczny (2015), Liminality na altówkę, wiolonczelę, kontrabas i elektronikę (2015), Champ Magnétique na kwartet saksofonów i sygnalizatory dotykowe (2015), Vox Terminus na zespół i partyturę animowaną (2015), Mains Hum na kwartet saksofonów i sygnalizatory dotykowe (2017), Economy of Leisure dla wykonawcy z laptopem (2018), Here in my arms na robota i głośnik (2018), Cello Suite No.1 na robota i kwintet smyczkowy (2018).