Gravgaard Madsen, Allan
ur. w 1984, duński kompozytor, aranżer i kurator. W swoich „uporczywie poetyckich” utworach bada napięcie między ruchem a bezruchem. Jego kompozycje charakteryzują dźwiękowy mikroświat, rzadkie faktury i ograniczony muzyczny materiał przyciągający uwagę fizycznymi aspektami gry na klasycznych instrumentach. Słychać w nich często szmery, szum powietrza, stłumione dźwięki łączone z alikwotami, dźwięki w najwyższym rejestrze, multifony oraz inne rozszerzone techniki, tworzące razem subtelne uniwersum; można dostrzec ślady rygorystycznych struktur skrytych pod brzmiącą powierzchnią.
Muzyka Allana Gravgaarda Madsena wykonywana była przez Orkiestrę Symfoniczną w Aarhus (Dania), ensemble recherche (Niemcy), JACK Quartet (USA), Mimitabu (Szwecja), SCENATET (Dania), Current Saxophone Quartet (Norwegia), Ensemble Lemniscate (Szwajcaria), Ensemble Musiques Nouvelles (Belgia), Aksiom (Norwegia) i wiele innych zespołów i orkiestr. Kompozytor działa na wielu obszarach duńskiej sceny muzycznej i na pograniczu rozmaitych dziedzin sztuki (współpraca z takimi artystami jak Efterklang, Annika Aakjær i Troels Primdahl). Przez dziesięć lat był członkiem AUT – założonej w roku 1996 organizacji non profit zajmującej się muzyką i sztuką dźwięku. Jest również członkiem zarządu Narodowego Centrum Muzyki i Sztuki Dźwięku (SNYK) i festiwalu Dni Młodej Muzyki Nordyckiej (UNM). Był współautorem radiowej audycji Taktløs, emitowanej w P2, duńskim kanale radiowym poświęconym muzyce klasycznej. Od września roku 2014 pełni gościnnie funkcję kuratora radia internetowego The Lake. W roku 2018 został zaproszony do objęcia stanowiska dyrektora artystycznego zespołu Århus Sinfonietta.
Otrzymał nagrodę dla utalentowanych twórców, przyznawaną przez Fundację Muzyczną Léonie Sonning (2017), stypendium Carl Nielsen & Anne Marie Carl-Nielsen (2016) oraz Nagrodę Specjalną Duńskiej Fundacji Sztuki (wspólnie z Anną Katrin Øssursdóttir Egilstrøð) za cykl pieśni symfonicznych BEINTA (2016). W 2013 zdobył Nagrodę Stowarzyszenia Duńskich Kompozytorów, a jego utwór Tanz-Suite (2015) został wybrany do prestiżowego programu „Next Generation” na Donaueschinger Musiktage.
Allan Gravgaard Madsen studiował kompozycję w Królewskiej Akademii Muzycznej w Aarhus u Simona Steena-Andersena, Nielsa Rønsholdta i Joanny Bailie, brał też udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem François Sarhana, Stefana Prinsa i Rasmusa Zwickiego. Do 2021 r. będzie kompozytorem rezydentem przy Orkiestrze Symfonicznej w Aarhus. Obecnie pracuje również nad koncertem podwójnym na skrzypce i fortepian z orkiestrą dla duetu Åstrand/Salo i Duńskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej, którego prawykonanie odbędzie się w roku 2019.
Wybrane utwory: A moment na orkiestrę (2005–06), Dharma Dream Eater na zespół (2006), Piece na altówkę i fortepian (2005–07), Lament of Job na sopran, tenor i chór męski (2005– 07), Soft debris na sopran (2006–07),Meditation na chór i organy (2007), Wind episodes na zespół (2007), Glass-variations na zespół (2007–08), Guest among shadows na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2008), Gloria na chór i zespół (2008), Waves na dziewięć trąbek (2008–09), Variations na osiem instrumentów klawiszowych (2008–10), Crystal Tapestry na kwartet smyczkowy (2010), S na gitarę (2011), Intermezzi na perkusję i fortepian (2011), Silberlicht na głos i kwartet smyczkowy (2012), Standstill. Dust. na dwanaście pianin (2012), Boom na radio tranzystorowe, trzy kontrabasy i tekturę na podłodze (2012), Intermezzi na kwartet smyczkowy (2012), Presents na wideo (2012), Det er så yndigt at følges ad na saksofon altowy i taśmę (2012), Nachtstück na akordeon i wiolonczelę (2012), Match dla saksofonisty i asystenta (2013), Schattentanz na zespół (2013), Tik Tak na flet altowy i wiolonczelę (2013), Schattenschwarz na preparowany kwartet saksofonów (2013), Weiß. Schwarz. Blau. na trio fortepianowe (2013), Unvollendet na orkiestrę (2013), [six] na sopran, kontratenor, perkusję i fortepian (2014), Concerto in G Minor na fortepian i zespół smyczkowy (2014), Ragtime na flet altowy, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2014), Tanz-Suite na zespół (2013–15), Air na flet piccolo, skrzypce i altówkę (2014–15), Intermezzi na głos, trzy klarnety i kontrabas (2015–16), Aria na głos, trzy klarnety i kontrabas (2015–16), BEINTA na głos i orkiestrę (2015–16), Ouverture na zespół (2016), DEBUT na performera, wideo i dźwięk (2015–17), muzyka do filmu Musikkens Børn (2017), Suite na zespół (2014–18), Fanfare na zespół instrumentów dętych blaszanych, perkusję i organy (2018), Nachtmusik na skrzypce, fortepian i orkiestrę (2018–19).