Peszat, Piotr

ur. w 1990, kompozytor i artysta dźwiękowy działający w Krakowie. Jednym z jego najistotniejszych osiągnięć artystycznych jest wygrana w międzynarodowym konkursie Roche Young Commissions, w którym członkowie jury – między innymi Pierre Boulez – zamówili u niego utwór na orkiestrę symfoniczną. Został on wykonany podczas 77. Festiwalu w Lucernie w 2015 roku. 

W latach 2013–15 studiował kompozycję w Królewskiej Akademii Muzyki w Aarhus pod kierunkiem Simona Steena-Andersena, w latach 2009–14 – w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Krzysztofa Meyera, którą ukończył z wyróżnieniem, a następnie rozpoczął studia doktoranckie pod kierunkiem Marka Chołoniewskiego; w 2018 otrzymał stopień doktora sztuki. Piotr Peszat jest laureatem pierwszej nagrody w konkursie MCI Meetings Composition w Kopenhadze (2014), drugiej nagrody ex aequo w 4. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego w Sopocie (2017), drugiej nagrody ex aequo w konkursie Kompozytorskim „Koncert roku” (2011), jak również finalistą 54. Konkursu im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2013). W grudniu 2013 otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów. 

Ponadto Peszat wygrał również konkursy organizowane przez Ensemble Musikfabrik we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza (Composer Collider, 2014), Ensemble Adapter (Adoptions, 2016) oraz Ung Nordisk Musik Festival Danmark (UNM, 2015). W grudniu 2014 wraz z Katarzyną Feiglewicz kompozytor wygrał konkurs na rezydencję artystyczną w Fljótstunga w Islandii, podczas której wspólnie realizowali projekt instalacji Inside Earth Outside. Jego utwory były prezentowane podczas takich koncertów i festiwali, jak Ostrava Days, Nature Meets Music, warsztaty z JACK Quartet i Esbjerg Ensemble, Pulsar Festival, RAMA Festival, Wawel o Zmierzchu, Aarhus Jazz Festival, Warszawska Jesień, Klassenarbeit – warsztaty z ensemble recherche, Europäisches Forum Alpbach, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie, Donaueschinger Musiktage, Audio Art, Poznańska Wiosna Muzyczna, Malta Festiwal, Sacrum Profanum, Neo Arte, Ultraschall Festival. Od 2014 Peszat współpracuje ze Spółdzielnią Muzyczną Contemporary Ensemble jako menedżer zespołu. W 2017 rozpoczął działalność związaną z zagadnieniem notacji nowych mediów w partyturach współczesnych kompozytorów w formie bloga NewMediaNotation. 

Wybrane utwory: Try to watch this without crying na solistę performera, zespół kameralny, audio playback i wideo (2018), Untitled Folder na zespół kameralny i audio playback (2017), U.N. Owen was her? na elektryczny kwartet smyczkowy, audio playback i dwukanałową projekcję wideo (2017), My Body, My Capital, wideo (2017), Grocery Store Music #3 na fortepian i audio playback (2016), Grocery Store Music #2 na zespół kameralny i audio playback (2016), Jenny’s Soul. Or Dirk’s? na perkusję solo, audio playback i wideo (2016), The Message na dwa fortepiany, audio playback i wideo (2016), The Artist’s Way na orkiestrę symfoniczną, audio playback i wideo (2017).