Blecharz, Wojtek
ur. w 1981, w 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. Od 2012 współorganizuje wraz z Pawłem Mykietynem festiwal muzyczny Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie.
Blecharz wyreżyserował swoje trzy opery-instalacje: Transcryptum (2013), zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, Park-Operę (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Body-Operę (2014–16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Huddersfield Contemporary Music Festival. W kwietniu 2018 odbyła się premiera czwartej opery Blecharza Fiasko, wyreżyserowana przez K.A.U & Wdowik w Teatrze Operowym w Darmstadcie.
W 2012 r. Blecharz otrzymał nagrodę-stypendium za „doskonałość w kompozycji” podczas 46. Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, w 2013 został laureatem konkursu kompozytorskiego Impuls w Austrii. W 2012 nominowany do Paszportów Polityki w kategorii muzyka poważna, w 2013 do nagrody Orlenu Polacy z Werwą w kategorii Kultura i Sztuka oraz do nagrody Programu Trzeciego Polskiego Radia Kulturysta Roku. W 2013 opera-instalacja Transcryptum została nominowana do nagrody „Gazety Wyborczej” Wdechy w kategorii Wydarzenie Roku i Miejsce Roku. Autorski spektakl Marty Górnickiej z muzyką Blecharza Mutter Courage und ihre Hunden, zamówiony przez Staatstheater Braunschweig, został uznany za jeden z najważniejszych spektakli teatralnych w Niemczech w 2015 roku. W 2016 Blecharz otrzymał nagrodę za muzykę do najlepszego wystawienia sztuki współczesnej za spektakl Schubert. Romantyczna kompozycja na 12 wykonawców i kwartet smyczkowy w reżyserii Magdy Szpecht. W 2017 otrzymał Stypendium Fundacji Siemensa na skomponowanie utworu other states_horizon dla 16 wykonawców i na 16 głośników bezprzewodowych dla Collegium Novum z Zurychu.
Ostatnio komponował utwory dla Orkiestry Zakazanego Miasta w Pekinie, International Contemporary Ensemble ICE z Nowego Jorku, Musiques Nouvelles z Brukseli, KNM Ensemble z Berlina, dla zespołów Kwadrofonik, Klangforum Wien, Royal String Quartet, Flute O’Clock, LutosAir i innych. W 2016 Blecharz skomponował i wyreżyserował spektakl Soundwork dla ośmiu aktorów, zamówiony przez TR Warszawa, a w 2017 stworzył instalację koncertową Dom dźwięku, zamówioną przez Teatr im. Słowackiego w Krakowie, oraz instalację Axis na generatory rytmu, syntezatory analogowe i wiolonczelę, zamówioną przez Instytut Goethego w Warszawie i Instytut Polski w Berlinie. W ostatnim czasie muzyka Blecharza była grana między innymi na festiwalach MATA, Salzburg Biennale, Klangwerkstadt, Bendigo Festival of Exploratory Music, Mostly Mozart, Huddersfield Contemporary Music Festival, Rainy Days. W październiku 2016 kompozytor wziął udział w instalacji Ariego Benjamina Meyersa, w ramach której przez 15 dni komponował muzykę na żywo w muzeum sztuki współczesnej Hamburger Bahnhof w Berlinie.
Wybrane utwory: Four preludes for piano (1999/2003), Psalmus 82 na chór mieszany a cappella (2003–04),dim na głos, wiolonczelę, akordeon i fortepian (2006–07), xyz na skrzypce i fortepian (2007–08), Airlines na flety proste (czterech wykonawców; 2007–08), Torpor na skrzypce, klarnet basowy, perkusję i fortepian (2008), Hypopnea na przestrojony akordeon (2010), -onym na flet basowy, klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i live electronics (2011), Phenotype na preparowane i amplifikowane skrzypce (2012), Means of Protection na głos żeński, akordeon i wiolonczelę (2012), K’an na steel drum i ok. 130 patyczków (2012), Transcryptum, opera-instalacja na głos żeński, wiolonczelę, flet altowy, dwie perkusje, dwa akordeony i klarnet kontrabasowy (2011– 13), DFRGMNTD (I ow) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2011), DFRGMNTD (I am) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2013), Small talks na głośnicę akordeonową i saksofon barytonowy (2012–13), September. The next reading na głos, dwóch pianistów (jeden fortepian) i dwie perkusje (2013–14), (one)[year](later) na tenor, flet, erhu, pipę, guzheng, yang qin i perkusję (2014), blacksnowfalls na kotły solo (2014), Liminal Studies na kwartet smyczkowy (2014), ocean is not enough dla 13 wykonawców (2014), Counter-Earth na klarnet, głos i death whistle (jeden wykonawca; 2015), no more stories na flety (dwóch wykonawców) i wideo (2015), A bright, empty space na kwintet dęty drewniany i dźwięki elektroniczne (2015), Audioroom, instalacja dźwiękowa (2016), Axis na generatory rytmów, analogowe syntezatory i wiolonczelę (2016), Park-Opera, opera-instalacja (2016), Soundwork dla ośmiu wykonawców (2016), Body-Opera, opera-instalacja (2016–17), House of Sound, koncert-instalacja (2017), RECHNITZ.OPERA dla pięciu aktorów i zespołu wiolonczelowego na podstawie dramatu Elfriede Jelinek (2018).