Błażejczyk, Wojciech

ur. w 1981, ukończył kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Zygmunta Krauzego, reżyserię dźwięku na UMFC w klasie Andrzeja Lupy oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest adiunktem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki na UMFC. 

Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. New Music Concerts (Toronto), Warszawska Jesień, Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowy Jork), Visegrad Portraits, Musica Moderna, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i AudioArt, przez zespoły takie jak Musikfabrik, Polska Orkiestra Radiowa, Lucilin, Filharmonia Gorzowska, New Music Concerts Ensemble, Orkiestra Wratislavia, Radomska Orkiestra Kameralna, Kwadrofonik, Sinfonia Iuventus, Hashtag Ensemble. W sezonie 2014/15 był kompozytorem rezydentem przy Chórze Akademickim im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technicznego w Szczecinie w ramach programu IMIT. Tworzy zarówno utwory akustyczne, jak i elektroakustyczne, komponuje także muzykę teatralną i filmową.

Jest laureatem szeregu nagród w konkursach kompozytorskich, m.in. III nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim K. Pendereckiego „Arboretum”, dwukrotnie Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2010 – II nagroda, 2011 – I nagroda). Jego utwór Warsaw Music znalazł się w finale konkursu Europejskiej Unii Nadawców Palma Ars Acustica 2016. Uczestniczył w IRCAM Forum Workshops w Paryżu (2013) i w programie Composer Collider z zespołem Musikfabrik (2017). W 2013 nakładem Domu Wydawniczego For Tune wydał płytę monograficzną Loopowizacjez utworami na gitarę elektryczną solo, w zespołach kameralnych i z elektroniką. 

Wojciech Błażejczyk jest także aktywnym gitarzystą. Wykonuje muzykę nową i improwizowaną na gitarze elektrycznej oraz z użyciem elektroniki, a także obiektofonów – stworzonych przez siebie instrumentów (są to przedmioty codziennego użytku, których dźwięk jest przetwarzany na żywo). Koncertował m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Ad Libitum, Musica Moderna, Ankun : Neue Musik, Olympus Jazz Festival, Meridien. Występuje ze specjalizującym się w wykonawstwie muzyki nowej Hashtag EnsembleWykonuje także muzykę improwizowaną (występował m.in. z Kawalerami Błotnymi, Electronisches Glück, Adamem Pierończykiem, Agatą Zubel, Krzysztofem Knittlem, Joëlle Léandre). Współtworzy trio improwizujące Sonofrenia oraz zespół Niemy Movie wykonujący muzykę na żywo do filmów niemych. Jako reżyser dźwięku specjalizuje się w nagraniach i projekcji dźwięku na koncertach muzyki nowej oraz tworzeniu sound designu do filmów. Prowadził warsztaty z muzyki elektroakustycznej na Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim Synthesis w Radziejowicach. Prowadzi także warsztaty dla dzieci związane z muzyką elektroakustyczną i wykorzystaniem obiektów w muzyce. 

Wybrane utwory: Schizofrenia na orkiestrę kameralną i taśmę (2002), MAD-Mutual_Assured_Destructionna orkiestrę kameralną (2007), Seica na 10 instrumentów (2008), Pętla histerezy na saksofon i taśmę (2007), Rozedrganie na troje skrzypiec i fortepian (2008), Interlunium na gitarę klasyczną (2008), Loopowizacje.1 / .2 / .3, cykl utworów improwizowanych na gitarę elektryczną i live electronics (2008–09), Involutio na trąbkę, flet prosty, gitarę elektryczną, fortepian i komputer (2009), Pur na chór mieszany (2009), Arytmiana dwie gitary elektryczne, wibrafon, marimbę i perkusję (2009), Shimmer (Lśnienie) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2009), Hora Iudicii na orkiestrę kameralną i chór (2009), Apnea na dwie perkusje i dwa fortepiany (2010), Protokół na aktora, zespół instrumentalny i elektronikę (2010), Music 4 Four na gitarę elektryczną, wiolonczelę, klarnet basowy i akordeon (2010/12)Exhorta na taśmę i lektora (2011), Kolonia karna na orkiestrę symfoniczną i aktora (2011), Chicken Run na gitarę elektryczną (2011), Introjekcja na orkiestrę smyczkową (2012), LoPassHiCut na kontrabas i live electronics (2013), Guitar Sculptures na gitarę elektryczną i live electronics (2013), Betlehem na chór, sopran, baryton, duduk, instrumenty perkusyjne, organy i elektronikę (2013), Treściwa historia śmierci Jana Calasa na baryton, chór i orkiestrę symfoniczną (2014), Obiektofonia 1.0, 2.0, 4.0, cykl improwizowanych utworów na obiektofony i głos (2014–15), Trash Music na zespół instrumentalny, głos i obiektofony (2014), Terra na chór (2014), Particle Horizon na gitarę elektryczną, basową, obiektofony i live electronics (2014), Warsaw Music na zespół instrumentalny, głos i live electronics (2015), Muzyka strun na gitarę elektryczną, fortepian i trio smyczkowe (2015), Koncert na gitarę elektryczną i orkiestrę smyczkową (2016), Spirits of the Dead na flet, skrzypce i altówkę (2016), DATA Selfie na trzech wykonawców i elektronikę (2017), Angels of Peace na obój, klarnet basowy, waltornię i kontrabas (2017), #NetworkMusic na głos, elektronikę i zespół kameralny (2017), String Theory na 11 instrumentów strunowych Harry’ego Partcha (2017), Koncert na altówkę, klarnet, elektronikę i orkiestrę smyczkową (2018), Ogólna teoria względnościna skrzypce, klarnet basowy i kontrabasowy, fortepian, perkusję i elektronikę (2018).