Augustyn, Rafał

kompozytor, krytyk muzyczny i polonista, ur. w 1951 we Wrocławiu. W latach 1971–74 studiował kompozycję u Ryszarda Bukowskiego w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, a następnie w latach 1975–78 – u Henryka Mikołaja Góreckiego w PWSM w Katowicach. Równocześnie studiował polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim (1969–74). Od 1973 jest pracownikiem Instytutu Filologii Polskiej tegoż Uniwersytetu. W latach 1979–80 wykładał język polski w State University of New York at Stony Brook. W 1982 uzyskał dyplom doktora nauk filologicznych. Rafał Augustyn był stypendystą Stichting Eduard von Beinum, Acanthes, MacDowell Foundation, dwukrotnie Salzburg Seminar, Stiftung Kulturfonds. Jest laureatem konkursów kompozytorskich: w 1972 otrzymał nagrodę na festiwalu Jazz nad Odrą za Rozmowę na big-band, w 1973 – wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Szczecinie za Laudes na organy (1973), w 1979 – nagrodę w Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Atlantydę I na wielką orkiestrę (1979). W 2005 uhonorowany został nagrodą ZKP za wybitne osiągnięcia kompozytorskie oraz programowe kreacje festiwalowe, w 2011 – Nagrodą Muzyczną Wrocławia. Jego kompozycje wykonywano wielokrotnie na Warszawskiej Jesieni i innych polskich festiwalach, a także w wielu krajach Europy, Stanach Zjednoczonych i na Dalekim Wschodzie. W 2001 z inicjatywy Christine Pryn odbyła się w Danii seria koncertów „Rafał Augustyn i Danmark” z udziałem muzyków zespołu Nordlys. Rafał Augustyn uprawia również krytykę muzyczną na łamach prasy muzycznej i literackiej oraz w Polskim Radiu i Telewizji Polskiej. W latach 1984–94 wraz z Markiem Pijarowskim kierował Festiwalem Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu. W latach 1980–98 był członkiem komisji programowej Warszawskiej Jesieni. Od 2018 r. jest członkiem Polskiego PEN Clubu. 

Wybrane utwory(od 1995): In partibus, colloquium na chór męski i fortepian (1995), Grand jeté. Kwartet nr 2 1/2 z elektroniką (1995/2005),Cinque pezzi diversi per violino e pianoforte (1996), Toccata festiva na orkiestrę symfoniczną (1997), Per Sawa, minisłuchowisko na taśmę (1997), Miroirs dla pięciu wykonawców (1997), Do ut des na kwartet smyczkowy (1998), Missa na sopran, alt, organy i chór (1998), Osobne, cztery wiersze Mirona Białoszewskiego na sopran, flet i harfę (1999), IMAGE/ /ILLUSION, kolekcja dźwiękowa (instalacja audiowizualna, wspólnie z Jerzym Olkiem i Tadeuszem Sawą-Borysławskim, 1999), Nie ma nic, madrygał na chór mieszany do słów własnych (2000), Wariacje na temat Marii Zduniak na taśmę lub komputer (2000), Au pair na skrzypce i fortepian (2001), Itinerarium, concertino na orkiestrę i fortepian (2001), Małe narracje na zespół instrumentalny, dwa głosy recytujące i elektronikę (2003), Against Method na skrzypce solo (2004), Od Sasa. Dźwięki-pauzy-zdarzenia na chór mieszany i przedmioty znalezione (2004–05), Shadow, Inc. A parable for four players after H. Ch. Andersen na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2005), A 4. Impresja podróżna na wiolonczelę i fortepian (2005), Rękopis znaleziony w Saragossie, akcja choreograficzna w 1 akcie według Jana Potockiego (2006–07), Vagor ergo sum. Mała kantata do słów Zbigniewa Herberta, cesarza Hadriana i Włoskich Kolei Państwowych na chór mieszany i gongi (2008–11), Acqua alta. Utwór cykliczny nr 4 na saksofon i elektronikę (2011), Rondeau na kwintet dęty (2015), Monadologia. Kwartet smyczkowy nr 3 (2015), Venta Quemada, suita z baletu Rękopis znaleziony w Saragossie na małą orkiestrę z elektroniką (2015), Ricercar sopra il corale Es ist genug na klawikord i fortepian (2016), Pierwsze czytanie. Rapsodia (nie) parlamentarna dla dwóch grup wykonawców, kompozycja improwizowana (2016), Krupówki. Utwór cykliczny nr 5 na zespół smyczkowy (2016), Descensus Christi ad inferos. Oratorium apokry czne w 11 częściach (2016), Krótka rozprawa na flet, skrzypce i wiolonczelę (2017), Matrimonium. Utwór cykliczny nr 6 na dwa flety i fortepian (2017), Fotki z wakacji na dziecięcy zespół skrzypiec (2017), Droning_Holm na altówkę i akordeon (2017), Tam / Tu. Koncert na skrzypce, głosy i instrumenty (2002/2012/2018), Przedtakt (z Cezarym Duchnowskim, 2018).