Yamane, Akiko
ur. w 1982 w Osace, w latach 2001–07 studiowała kompozycję i uzyskała dyplom na Uniwersytecie Sztuki w Kioto, gdzie jej nauczycielami byli Motoharu Kawashima, Hinoharu Matsumoto, Shuichi Maeda i Noriko Nakamura, oraz w latach 2005–06 w ramach wymiany studenckiej u Younghi Pagh-Paan w Hochschule für Künste w Bremie. Brała udział w kursach mistrzowskich kompozycji w ramach Lata Akiyoshidai. Jako kompozytorka uczestniczyła w międzynarodowym festiwalu muzycznym w Takefu (2005, 2007) oraz w festiwalu Royaumont Voix Nouvelles. Otrzymała wiele stypendiów i nagród: nagrodę Togashi i nagrodę Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (2005), pierwszą nagrodę Japońskiego Konkursu Muzycznego (2006), nagrodę Akutagawy za kompozycję (2010). Najważniejsze utwory Akiko Yamane to m.in. Dots Collection No.6 – utwór zamówiony przez Orkiestrę Symfoniczną NHK i wykonany po raz pierwszy na koncercie Muzyka jutra, Harakiri Maiden na biwę i orkiestrę – zamówienie Fundacji Sztuki Suntory, wykonane po raz pierwszy na letnim festiwalu Suntory, oraz Illuminated Baby na fortepian – kompozycja zamówiona na 9. Międzynarodowy Konkurs Fortepianowy Hamamatsu jako utwór obowiązkowy drugiego etapu. Jej utwory były wykonywane przez Orkiestrę Symfoniczną Yomiuri Nippon, Izumi Sinfonietta Osaka, Tokyo Ensemnable Factory, Tokyo Gen’On Project, Ensemble Muromachi, Nishihara Kakushin, Teion Duo, Noriko Ogawę, na festiwalach Music from Japan in New York, Suntory Summer Festival, Ars Musica. Wielokrotnie komponowała i występowała we współpracy z artystami sztuk wizualnych, m.in. w ramach Aida Makoto: Monumento for Nothing. W latach 2007–13 pełniła funkcję kuratora serii koncertów muzyki współczesnej eX. (ex dot). Prowadziła wykłady na Uniwersytecie Soai oraz na Mistrzowskich Kursach Kompozycji w ramach Lata Akiyoshidai (2016, 2017).
Wybrane utwory: Chemical Lolita na fortepian (2008), Kihan na shakuhachi, gitarę i wiolonczelę (2008), Hitogata na orkiestrę (2008), FeS2-pyrite na fortepian (2004/09), windingly moving objects na rozmaite obsady (2009), Dots Collection No. 3 na skrzypce i fortepian (2009), a vibrating sphere in a room na skrzypce (2009), Dots Collection No. 4 na orkiestrę kameralną (2009), Toge-Toge Camelia na flet, klarnet i perkusję (2009), Dots Collection No. 5 na flet, klarnet, tubę, harfę, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (2010), Dots Collection No. 6 na orkiestrę (2010), Dots Collection No. 7 na fortepian (2010), Dots Collection No. 8 na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2010), Split Dots No. 1 na flet i wibrafon (2011), Girl Melancholy na skrzypce i toy-piano (2011), Split Dots No. 2 na dwa flety basowe i flet kontrabasowy (2011), Dots Collection No. 9 na flet i fortepian (2011), Dots Collection No. 10 na flet, klarnet, flet prosty tenorowy i skrzypce (2011), Plastic Babys na skrzypce, altówkę i fortepian (2011), p/b twin na skrzypce i klarnet (2011), Dots Collection No. 12 na baryton i tubę (2011), Dots Collection No. 13 na kugo i shō (2012), Toki Yo Megure (Madei Rondo) na chór dziecięcy (2012), Harakiri Maiden na biwę i orkiestrę (2012), Dots Collection No. 14 na organy elektroniczne (2012), Dots Collection No. 15 na zespół wokalny (2012), Tessellation na trąbkę i fortepian (2012), Poppi Cue Popper Key na perkusję (2012), Ambiguous garnet colored fragments na flet, skrzypce i fortepian (2012), Doku Kyoku na gitarę (2013), Dots Collection No. 16 na kwartet saksofonowy (2013), Magical Medical Tranquilizer na puzon i toy-piano (2013), Flower Baby na koto (2013), Dots Collection No. 11 na kwartet smyczkowy (2011/13), Omocha-Bako Suite na trąbkę i fortepian (2013), Ash Colored Arabesque na męski zespół wokalny (2014), Melt away into love of polka dots cosmos na shakuhachi, dwa koto i 17 gen (2014), Robot Ride na fortepian (2014), Electric Baby na fale Martenota (2014), KuruKuru Steps na zespół instrumentów japońskich (2014), Illuminated Baby na fortepian (2015), PikaPika SunSun na kwartet smyczkowy (2015), Dots Collection No. 17 na kotły (2015), Music of Tracing Electone na electone (2015), Twinkle-Twinkle na fortepian (2016), Names Collection No. 2 na zespół wokalny (2016), Heisei Kazari Gaku na gagaku kangen (2016), In the Milky Way na tubę (2016), Variations on a Japanese folk song „Higo Temari-Uta” na trio fortepianowe (2016), Dots Collection No. 18 na zespół i elektronikę (2016), glittering pattern No. 2 na wibrafon (2017), TenTenTenStar na gagaku kangen (2017), Curiouser & Curiouser! na altówkę (2011/17), Amusementna saksofon, tubę, perkusję, fortepian i elektronikę (2018).