Lang, Bernhard

ur. w 1957 w Linzu, austriacki pianista i kompozytor. Ukończył średnią szkołę muzyczną i Konserwatorium im. A. Brucknera w rodzinnym mieście, następnie studiował grę na fortepianie, jazz i aranżację, a także filozofię i germanistykę w Grazu. W latach 197781 współpracował z różnymi zespołami jazzowymi, m.in. Septetem Ericha Zanna. Po ukończeniu studiów pianistycznych rozpoczął naukę kompozycji pod kierunkiem Andrzeja Dobrowolskiego, który przybliżył mu techniki nowej muzyki, oraz kontrapunktu u Hermanna Markusa Pressla, który z kolei wprowadził go w tajniki twórczości Josefa Matthiasa Hauera. W Grazu poznał Göstę Neuwirtha, który miał się stać jednym z najważniejszych dlań twórców, udzielając mu przez wiele lat kompozytorskich lekcji poza oficjalnym systemem uniwersyteckim. W świat muzyki mikrotonalnej wprowadził go Georg Friedrich Haas, zamawiając u niego na potrzeby Festiwalu Musikprotokoll 1988 kompozycję ćwierćtonową. 

Od 1988 uczy teorii muzyki, harmonii i kontrapunktu na Uniwersytecie Sztuk w Grazu, a w 2003 objął tam również katedrę kompozycji. W 1998 był gościnnym wykładowcą w katedrze mediów Petera Weibelsa na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Wiedniu. W 2006 otrzymał wyróżnienie na tamtejszym Modern Festival. Wraz z Winfriedem Ritschem i Thomasem Musilem skonstruował w Instytucie Muzyki Elektronicznej w Grazu generator pętli oraz generator pętli wizualnych. Jest także autorem licznych instalacji, m.in. Schwarze Bänder na monachijskim festiwalu Musica Viva 2005. Od 2003 wielokrotnie podejmował współpracę z choreografami: Xavierem Le Royem, Christine Gaigg i Willim Dornerem. 

Jego dzieła wykonywano m.in. w ramach Festiwalu Styryjska Jesień, moskiewskich Alternatyw i Modern Festival, Biennale w Hanowerze, Dni Muzyki Absolutnej w Allentsteigu, KlangArten, Resistance Fluctuation w Los Angeles, Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, Wien Modern, festiwali w Salzburgu, Donaueschingen i Witten. 

Główną dziedzinę zainteresowań Langa stanowi od 1999 roku teatr muzyczny, wywiedziony z jego interpretacji pojęć różnicy/ powtórzenia, zrealizowanej w projektach: Theater of Repetitions (2003), I Hate Mozart (2006) oraz The Old Man from the Mountain (2007). 

Lang występuje także jako improwizator solo i w duetach. Mieszka w Wiedniu. 

Wybrane utwory(od 2008): DW20: con complicatione, Hermetica I na chór chłopięcy (2008), Monadologie IV na trzech perkusistów (2008), Monadologie V: Seven Last Words of Hasan na fortepian (2008), Monadologie VI: IN NOMINE na flet, klarnet, trio smyczkowe i perkusję (2008), Monadologie VII: Kammersinfonie na orkiestrę kameralną (2009), Monadologie VIII: Robotika II na big-band (2009), Monadologie IX na kwartet smyczkowy (2010), Hermetica II III na chór mieszany (2010), Standards-Project Preview: MyFunnyV na klarnet basowy i taśmę (2010), Monadologie X: Alla turca na pianistę (2010), Monadologie XI: For Anton – II Symfonia kameralna (2010), Monadologie XII na trąbkę, saksofon, klarnet, akordeon, fortepian, kontrabas i dwie perkusje (2010), DW21: ...and we just keep on pretending... na flet i perkusję (2010), DW22: Winterlicht na flet basowy i kontrabas (2010), TablesAreTurned na gramofon i zespół ampli kowany wg piosenki zespołu Amon Düül (2010), Monadologie XIII: The Saucy Maid na dwie grupy orkiestrowe nastrojone ćwierćtonowo wgI Symfonii Antona Brucknera (2011), Monadologie XIVa: Puccini-Variationen, Butter y-Overtüre (2011), Monadologie XIVb: Puccini-Variationen, Im weiten Weltall fühlt sich der Yankee heimisch (2011), Monadologie XVI: Solfeggio na flet solo (2011), Monadologie XVII: SheWAsOne na flet, klarnet, obój, fagot, róg, trąbkę, syntezator i perkusję (2011), Hermetica IV: O Dolorosa Gioia na chór podwójny i dwoje organów nastrojonych w odległości ćwierćtonu (2011), Hermetica V: Fremde Sprachen na siedem głosów i klarnet basowy (2011), Schri 5 für Stimme Solo na głos solowy do tekstu Christiana Loidla (2011), Monadologie XX: ...for Franz I na trio fortepianowe wg Tria fort. op. 100 Schuberta (2012), Monadologie XXI: ...for Franz II na flet, wiolonczelę, akordeon ćwierćtonowy wg Tria fort. op. 99 Schuberta (2012), Monadologie XXII: SolEtude for Re’ by PurcelLang na kontratenor (2012), Der Reigen, teatr muzyczny na pięć głosów i 23 instrumenty (2012), Songbook 2 na baryton i fortepian do tekstów Dietera Sperla i Christiana Loidla (2013), Songbook 3 na sopran i fortepian do tekstów z Dywanu Wschodu i Zachodu (2013), Monadologie XXIV: The Stoned Guest, miniopera na trzy głosy, flet, klarnet, wiolonczelę, akordeon i perkusję (2013), Monadologie XXV: 10 Paintings na wielką orkiestrę wg obrazów Lisy Abbott-Canfield (2013), Monadologie XXVI: for Pauline and Conrad na dwoje skrzypiec nastrojonych w odległości ćwierćtonu wg Paganiniego i Bacha (2013), Monadologie XXVII: Brahms-Variationen na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2013), DW23 – ...Loops for Dr. X na klarnety, skrzypce i wiolonczelę z przetwornikami, gitarę elektryczną, keyboard i laptop (2013), DW24 – ...Loops for Al Jourgensen na saksofon i zespół (2013), DW23b – ...Loops for Dr. X na klarnety, flet elektryczny, wiolonczelę z przetwornikiem, gitarę elektryczną, keyboard, laptop i kontrabas (2014), Der Golem, teatr muzyczny na wielką orkiestrę, chór i głosy wg Gustava Meyrincka (2014), Monadologie XXXII: The Cold Trip I–II na instrumenty i głosy wg Podróży zimowej Schuberta (2014), Monadologie XXX: Hammer na fortepiano wg Sonaty „Hammerklavier” Beethovena (2014), Monadologie XXIX: London in the Rain na flet prosty, flet poprzeczny, harfę i klawesyn (2014), DW25 – ...more loops for U. na kontrabas (2014), Intermezzo Nr. 1–3 na fortepian (2015), Monadologie XXXI: For Franz III na cytrę i kwintet smyczkowy wg Kwintetu C-dur Schuberta (2015), Monadologie XXVIII: Seven Two na kwintet smyczkowy, harfę i gitarę wg VII Symfonii Beethovena (2015), Sisyphos-Fragmente, siedem utworów na wielki chór wg Homera (2015), ParZeFool-Der Tumbe Thor, teatr muzyczny na głosy, chór, zespół i dwóch muzyków jazzowych wg ParsifalaWagnera (2016), DW23c na klarnet basowy, obój basowy, skrzypce, wiolonczelę, sampler, syntezator, fortepian i gitarę elektryczną (2016), DW27 – Loops for Gerry na saksofon i fortepian (2016), DW28 – Loops for Davis na klarnet basowy, sampler i orkiestrę (2017), DW29 – Loops for Paweł Szymański na dwa akordeony (2017).