Laskowski, Mikołaj

kompozytor urodzony w 1988 roku w Gdyni, obecnie mieszkający w Berlinie. Ukończył z wyróżnieniem Królewskie Konserwatorium w Hadze, w którym studiował pod kierunkiem Yannisa Kyriakidesa i Petera Adriaansza w latach 2013–15. Wcześniej, w latach 2009–14, odbył studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. 

Jego utwory były wykonywane w Polsce, Niemczech, we Francji, Włoszech, Finlandii, Danii, Islandii, Holandii, Rosji, Czechach i Stanach Zjednoczonych m.in. na Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, na festiwalach Présences, Gaudeamus Muziekweek, Klang Festival, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Nordic Music Days, Ostrava Days, Tampere Biennale, Young Composers’ Meeting. 

Zdobył nagrody w konkursach kompozytorskich Generace 2012 (Ostrawa) i Young Composers’ Meeting 2013 (Apeldoorn). W 2014 otrzymał Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, a w 2015 uzyskał rekomendację na 62. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów. W 2016 został nagrodzony Kranichsteiner Stipendienpreis na 48. Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie. Współpracował z takimi zespołami, jak Asko|Schönberg, Duo van Vliet, Electronic ID, Ensemble Adapter, Ives Ensemble, Kwadrofonik, Kwartludium, New European Ensemble, Musikfabrik, Shallfeld Ensemble, Slaagwerk Den Haag, SonoLab, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, orkest de ereprijs, Ostravska Banda, TWOgether Duo, Wet Ink Ensemble. 

Uczestniczył w wielu warsztatach i kursach kompozytorskich prowadzonych przez wybitnych kompozytorów, jak Carola Bauckholt, Pierluigi Billone, Dmitri Kourliandski, Bernhard Lang, Jennifer Walshe, Christian Wolf. Gra na magnetofonach w duecie Sultan Hagavik. 

Wybrane utwory: Gezaar Aefir na kwartet smyczkowy (2011), Aonvrotn na komputer (2012), AOna zespół (2012), hsvaoe na komputer (2012), Sharfnesses na gamelan i kwartet smyczkowy (2013), Darling in my Deaf na klarnet, fortepian i wiolonczelę (2013), Flux in die blomster na akordeon, wiolonczelę i dwa megafony (2013), Na na zespół i dwa soprany (2013), Oh, Zoroaster... I Love You, Too... But... na zespół (2014), Badly Stu ed Hands na jeden fortepian i trzech wykonawców (2014), Untitled na pozytyw (2014), Not for you (for chest organ) na pozytyw (2014), The tiger le me unsatis ed na klarnet basowy, skrzypce, perkusję i organy Hammonda (2014), neath me, itch! na akordeon, mikrofon, mikser i głośniki komputerowe (2014), Atlantis & **** na flet, klarnet basowy i kontrabasowy, harfę, perkusję i elektronikę (2015), Oh, to Rub the Waxy Buddah na dwa samplery, fortepian, perkusję i elektronikę (2015), Limbs of Sun na średniowieczne organy i zespół (2015), Dzięcielina pała na zespół (2015), Korprealism 1. Death and Wellness na zespół, elektronikę i wideo (2016), At the Opening of A Clockwork Orange, 1995 VHS na flet, klarnet basowy, saksofon barytonowy, sampler, skrzypce i wiolonczelę (2016), Deep Relaxation vol. 1: Accordion & Viola DNA Delete Mode na akordeon, altówkę i elektronikę (2016), Deep Relaxation vol. 2: Accordions & Electronics Causing Situations and Preventing Change na dwa akordeony i elektronikę (2016), Deep Relaxation vol. 3: Isochronic Flute Subliminal Motivation na flet basowy i elektronikę (2016), Deep Relaxation vol. 4: Feedback Frequencies na dwóch wykonawców i elektronikę (2017).