Zubel, Agata

od urodzenia związana jest z Wrocławiem, gdzie wykłada w macierzystej uczelni – Akademii Muzycznej. Śpiewaczka znana z niestandardowej skali głosu i wykorzystywania go w sposób łamiący stereotypy. Koncertuje na całym świecie, ma w dorobku wiele prawykonań. Kompozytorka tworząca na zamówienia prestiżowych instytucji muzycznych, m.in. Los Angeles Philharmonic, Seattle Symphony, Staatsoper Hannover, Westdeutscher Rundfunk (dla Neue Vocalsolisten), Ensemble intercontemporain, Festiwalu Ultraschall w Berlinie, rozgłośni Deutsche Welle w Bonn, Festiwalu Wratislavia Cantans, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. 

Laureatka kilkunastu konkursów wokalnych i kompozytorskich. Do najważniejszych wyróżnień należą Paszport Polityki (2005), Fryderyk za monograficzną płytę Cascando (2010), zwycięstwo na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów dzięki kompozycji Not I (2013), nagroda „Polonica Nova” (2014), tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej (2016), odznaka honorowa Zasłużony dla Kultury Polskiej

Z Cezarym Duchnowskim współtworzy duet ElettroVoce. Wystąpiła w kilkudziesięciu filharmoniach, operach i na festiwalach; jako wokalistka oraz kompozytorka współpracowała z czołowymi zespołami z całego świata, m.in. Klangforum Wien, Musikfabrik, Ensemble intercontemporain, Ictus, London Sinfonietta, Eighth Blackbird, Seattle Chamber Players, San Francisco Contemporary Music Players. 

Wśród kilkunastu publikacji fonograficznych Agaty Zubel znajdują się zarówno albumy kompozytorskie: Not I (Kairos) oraz Cascando (CD Accord), jak i wokalne: Poems z interpretacjami pieśni Coplanda, Berga i Szymańskiego, el Derwid – Plamy na słońcu oraz najnowszy Dream Lakez cyklami wokalnymi Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Czajkowskiego (CD Accord). 

Wybrane utwory: Nokturn na skrzypce solo (1997), Lumière na perkusję solo (1997), Trzy miniatury na fortepian (1998), Urodziny na chór mieszany a cappella do słów Wisławy Szymborskiej (1998), Piosenka o końcu świata na głos, recytatora i zespół instrumentalny do słów Czesława Miłosza (1998), Rozważania na chór mieszany a cappella do wierszy Jana Twardowskiego (1999), Ragnatela na fagot i orkiestrę smyczkową (1999), Ludia i Fu na gitarę solo (1999), Ballada na głos, perkusję i taśmę (1999), Zdjęcia z albumu na marimbę i kwartet smyczkowy (2000), Trivellazione a percussione na perkusję (2000), Re-Cycle dla pięciu perkusistów (2001), Lentille na orkiestrę smyczkową, głos i akordeon (2001), I Symfonia (2002), Nelumbo na cztery marimby (2003), Unisono I na głos, perkusję i komputer (2003), Unisono II na głos, akordeon i komputer (2003), Concerto grosso na flety proste, skrzypce barokowe, klawesyn i dwa chóry (2004), Opowiadania na głos i fortepian preparowany (2004), II Symfonia dla 77 wykonawców (2005), Kwartet smyczkowy nr 1 na cztery wiolonczele i komputer (2006), Obciążenie dopuszczalne na perkusję i komputer (2006), Cascando na głos, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2007), nad Pieśniami na głos, wiolonczelę, chór i orkiestrę (2007), Between, opera/balet na głos, elektronikę i tancerzy (2008), III Symfonia na trąbkę i orkiestrę symfoniczną (2008/2009), Not I na głos, zespół kameralny i elektronikę do słów Samuela Becketta (2010), Oresteja, dramatoopera na solistów, aktorów, chór, perkusję i elektronikę (2011), Suite for percussion trio (2011), Aforyzmy na Miłosza na sopran i zespół instrumentalny do słów Czesława Miłosza (2011), Ulicami ludzkiego miasta na zespół (2011), Odcienie lodu na klarnet, wiolonczelę i elektronikę (2011), Labirynt na głos i zespół instrumentalny do słów Wisławy Szymborskiej (2011), What is the word na głos i zespół instrumentalny do słów Samuela Becketta (2012), Wounded Angel na podwójną trąbkę (2009/12), Percussion Store na zespół perkusyjny i orkiestrę (2012), Lullaby na chór mieszany do słów Szekspira (2013), Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową do poezji Tadeusza Dąbrowskiego (2013), IN na wielką orkiestrę symfoniczną (2013), Cadenza na skrzypce solo (2013), Where to na zespół instrumentalny (2014), Violin Concerto na skrzypce i orkiestrę kameralną (2014), Chapter 13 na sopran i zespół instrumentalny do słów Antoine’a de Saint-Exupéry’ego (2015), Madrigals na pięć głosów (2015), In the Shade of an Unshed Tear na orkiestrę (2016), Double Battery na zespół instrumentalny (opcjonalnie: z poszerzoną przestrzenią dźwiękową; 2016), The Alphabet of the Ars Brevis na dwa głosy męskie (2016), Bildbeschreibung, forma operowa na dwa głosy, zespół instrumentalny i elektronikę do tekstu Heinera Müllera (2016), Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny do słów Szekspira (2017), Mother Lode IIII, cykl utworów kameralnych (2017), Fireworks na wielką orkiestrę symfoniczną (2018).