Schubert, Alexander

ur. 1979 w Bremie. Studiował bioinformatykę w Lipsku i kompozycję multimedialną u Georga Hajdu i Manfreda Stahnkego w Hamburgu. W czasie studiów działał jako muzyk i kompozytor w wielu środowiskach. Przez rok pracował także w ZKM (Centrum Sztuki i Mediów) w Karlsruhe. Sprawuje funkcję kierownika artystycznego studia muzyki elektronicznej w konserwatorium w Lubece, w roku 2016 prowadził również gościnne wykłady w Uniwersytecie Folkwang. Jego głównym zajęciem jest jednak praca wolnego kompozytora. Zainteresowania Schuberta obejmują pogranicze muzyki akustycznej i elektronicznej. Charakterystyczną cechą jego twórczości jest zestawienie rozmaitych stylów muzycznych (jak hardcore, free jazz, popularna muzyka elektroniczna, techno) z koncepcjami współczesnej kompozycji klasycznej. Wpływy te asymiluje, kierując się bardziej osobistym doświadczeniem niż podejściem teoretycznym. We wczesnej młodości i w początkach swej kariery uprawiał wspomniane gatunki, działając w grupach i jako artysta solowy. Utwory w rodzaju performansu są głównym obszarem jego zainteresowań. Użycie ciała w muzyce elektronicznej oraz wzbogacanie treści poprzez dodanie gestów są zasadniczymi cechami kompozycji Schuberta, stosowanymi w celu przekazania wykonawcy środków uzyskania maksimum energii. Niezmiennym celem i motorem jego twórczości jest dążenie do najwyższej intensywności muzycznego wykonania drogą zawsze subiektywną i w niewielkim stopniu konceptualną. Podejście to prowadzi do zakwestionowania granic między muzyką notowaną i improwizowaną. Niektóre utwory Schuberta mogą być uważane za mocno ustrukturyzowane improwizacje.

Alexander Schubert jest również członkiem i założycielem zespołu Decoder. Jako muzyk, kompozytor i programista brał udział w rozmaitych projektach, w tym organizowanych na Wiener Festwochen i przez Staatsoper Berlin oraz rozgłośnię SWR. Przez kilka lat był także kuratorem festiwalu muzyki elektronicznej i prowadził wydawnictwo Ahornfelder. Jest członkiem i założycielem VAMH - instytucji rozwijającej szeroką sieć wydarzeń związanych z muzyką współczesną i organizującej doroczny dwutygodniowy festiwal. Był członkiem jury konkursów SSSP, JTTP, IMIC, prowadził warsztaty kompozycji w Mexico City i w Sztokholmie. Otrzymał wiele nagród i stypendiów fundowanych przez ZKM, Giga-Hertz-Preis, Centrum Bourges, ICMC, NIME, JTTP i Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie, a także zamówienia kompozytorskie składane m.in. przez NDR, International Musikinstitut Darmstadt, Ensemble Resonanz, IRCAM, ZKM, HCMF, Kultursti ung Hamburg, Piano Possible i Ensemble Intégrales. Jego utwory były wykonane ponad 400 razy przez m.in. Ensemble intercontemporain, Ictus Ensemble, Nadar Ensemble, Ensemble Mosaik, Ensemble Nikel, Klangforum Wien i Decoder Ensemble w 35 krajach, na festiwalach i koncertach w IRCAM, NIME w Sydney, ICMC, ZKM, na kursach w Darmstadcie, w Steinhardt School w Nowym Jorku, Essl Museum w Wiedniu, Deutschlandfunk w Kolonii, SMC Porto, MDR, Wiener Festwochen, Rainy Days Festival, Acht Brücken, TU Berlin, Kunsthalle Hamburg, Akousma Montreal, Klangwerktage Hamburg, EMM Kansas, ARD Hörspieltage, w Lublanie, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Hiszpanii i w Tunezji.

Wybrane utwory: Corylus Avellana na taśmę (2007), 151 Meter über dem Meer, muzyka teatralna (2007), Der Grenzübergang zwischen Norwegen und Turin na skrzypce, klarnet, fortepian, perkusję, puzon i elektronikę (2008), Die Monster, utwór dla radia (2008), A Set of Dots, instalacja audiowizualna (2008), Some forgotten Patterns, instalacja audiowizualna (2008), Nachtschatten na taśmę (2009), Superimpose I na saksofon, kontrabas, fortepian, perkusję i elektronikę (2009), Superimpose II "Night of the Living Dead" na saksofon, kontrabas, fortepian, perkusję i elektronikę (2009), La Digression fragmentée na gitarę, flet, perkusję i elektronikę (2008), A few Plateaus na zespół laptopów (2009), Laplace Tiger na zestaw perkusyjny, sensory, live electronics i live wideo (2009), Weapon of Choice na skrzypce, sensor, live electronics i live video (2009), Semaphores na taśmę (2009), Ships, wrecks, vivid temporal photography na taśmę (2010), Bureau Del Sol na zestaw perkusyjny, saksofon i timecode-vinyl (2010), Superimpose III "In nite Jest" na saksofon, gitarę elektryczną, perkusję i elektronikę (2010), Superimpose IV "Streamlines" na saksofon, klarnet basowy, gitarę elektryczną perkusję i elektronikę (2010), Superimpose V "Sugar, Maths and Whips" na skrzypce, kontrabas, fortepian, perkusję i elektronikę (2010), Ships, wrecks, vivid temporal photography dla trzech muzyków z elektroniką (2010), Vodopad, muzyka do lmu (2010), White Box, muzyka do lmu (2010), The Grand Dissection na duży zespół, dyrygenta z sensorami i live electronics (2011), Your Fox's A Dirty Gold na śpiewaka, sensory ruchu, gitarę elektryczną i live electronics (2011), Point Ones na dyrygenta z sensorami ruchu, mały zespół i live electronics (2012), Bird Snapper na śpiewaka, saksofon, bas elektryczny, elektryczną gitarę, perkusję i keyboard (2012), Bifurcation Fury na elektryczną gitarę basową, live electronics i światło live (2012), SCANNERS na zespół smyczkowy i live electronics (2013), Lucky Dip na zestaw perkusyjny MIDI, gitarę elektryczną, keyboard, live electronics, światło live i wideo (2013), Bottom Feeder na zestaw perkusyjny, saksofon i timecode-vinyl (2013), Sweet Anticipation na zestaw perkusyjny i sensory (2013), Serious Smile na zestaw perkusyjny, wiolonczelę, fortepian, dyrygenta i sensory (2014), Unit Cycle, instalacja audiowizualna (2014), Hello na kwartet saksofonowy, live electronics i wideo (2014), Sensate Focus na skrzypce, elektryczną gitarę, drum pad, klarnet basowy i światło; również wersja na cytrę, klarnet basowy, perkusję, wiolonczelę, live electronics i światło (2014), Star Me Kitten na mały zespół, śpiewaka i wideo (2015), Supramodal Parser na mały zespół, śpiewaka i światło (2015), Solide State, instalacja audiowizualna (2016).