Chin, Unsuk
urodziła się w Seulu w 1961, od 1988 mieszka w Berlinie. Jej muzyka przyciąga uwagę wykonawców, gdyż mimo nowoczesnego języka jest liryczna i komunikatywna, daleka od doktrynerstwa. Interesują się nią tak wybitni dyrygenci, jak Simon Rattle, Gustavo Dudamel, Kent Nagano, Esa-Pekka Salonen, David Robertson, Peter Eötvös, Neeme Järvi, Markus Stenz, Myung-Whun Chung, George Benjamin, Susanna Mälkki, FrançoisXavier Roth, Leif Segerstam i Ilan Volkov. Chin otrzymała wiele nagród kompozytorskich, w tym Grawemeyer Award za Koncert skrzypcowy (2004), Nagrodę im. Schönberga (2005), nagrodę Prince Pierre Foundation (2010) oraz Ho-Am Prize (2010). Otrzymuje wiele zamówień z ważnych instytucji muzycznych i festiwali. Jej utwory wykonywane są w Europie, w krajach Dalekiego Wschodu i Ameryki Północnej m.in. przez takie orkiestry, jak Filharmonicy Berlińscy, Chicago Symphony, London Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra, Boston Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Los Angeles Philharmonic Orchestra, London Sinfonietta. Mają je w repertuarze Ensemble intercontemporain, Ensemble Modern, Kronos Quartet i Arditti Quartet.
Unsuk Chin otrzymuje też zamówienia na muzykę elektroniczną od IRCAM i innych studiów eksperymentalnych. W 2007 Bayerische Oper dała prapremierę jej pierwszej opery Alicja w krainie czarów (Alice in Wonderland) na otwarcie Monachijskiego Festiwalu Operowego (rejestracja DVD - Unitel Classica). W przyszłym sezonie (2018/19) odbędzie się prapremiera drugiej opery tej kompozytorki, Alicja po drugiej stronie lustra (Alice Through the Looking Glass), zamówionej przez Royal Opera Covent Garden w Londynie.
Unsuk Chin zainaugurowała serię wykonań muzyki współczesnej przez Orkiestrę Symfoniczną w Seulu (od 2006). Od 2011 jest dyrektorem artystycznym serii "Music of Today" orkiestry Philharmonia w Londynie.
Wytwórnie Deutsche Grammophon, Kairos i Analekta opublikowały jej płyty monograficzne. Wyłącznym wydawcą utworów Unsuk Chin jest Boosey & Hawkes.
(Przedruk dzięki uprzejmości oficyny Boosey & Hawkes)
Wybrane utwory: Die Troerinnen na trzy głosy żeńskie, chór żeński i orkiestrę (1986-90), Gradus ad Infinitum na taśmę (1989), Akrostichon-Wortspiel, siedem scen z baśni na sopran i zespół (1991-93), El Aliento de la Sombra na taśmę (1992), santika Ekatala na orkiestrę (1993-96), Allegro ma non troppo na taśmę lub perkusję i taśmę (1994-98), Fantaisie mécanique na pięć instrumentów (1994, rew. 1997), ParaMetaString na kwartet smyczkowy i taśmę (1996), Koncert fortepianowy (1996-97), Xi na zespół i elektronikę (1998), Miroirs des temps na alt, dwa tenory, bas i orkiestrę (1999-2001), Kalá na sopran, bas, chór mieszany i orkiestrę (2000), Spectres.speculaire na skrzypce i live electronics (2000), Koncert skrzypcowy (2001), Koncert podwójny na fortepian, perkusję i zespół (2002), Etiudy na fortepian (1995-2003), snagS & Snarls na głos i orkiestrę (2003-04), antatrix Sopranica na dwa soprany, kontratenor i zespół (2004-05), Double Bind na skrzypce i elektronikę (2007), Alice in Wonderland, opera w ośmiu scenach (2004-07), Alice in Wonderland - Advice from a caterpillar na klarnet basowy solo (2007), Rocaná (Room of Light) na orkiestrę (2008), Šu na szeng i orkiestrę (2009), Scenes from Alice in Wonderland na sopran, mezzosopran i orkiestrę (2004-07/2010-11), Fanfare chimérique na dwa zespoły instrumentów dętych drewnianych i blaszanych i elektronikę (2010-11), Gougalon (Scenes from a Street eater) na zespół (2009-11), cosmigimmicks na zespół (2011-12), Graffiti na wielki zespół (2012-13), Koncert wiolonczelowy (2006- 08/2013), Le Silence des Sirènes na sopran i orkiestrę (2014), Koncert klarnetowy (2014), Mannequin - Tableaux vivants na orkiestrę (2014-15), Le Chant des Enfants des Étoiles na chór dziecięcy, chór czterogłosowy, organy i orkiestrę symfoniczną (2015-16), Puzzles and Games from Alice in Wonderland na sopran i orkiestrę (2017).