Chołoniewski, Marek
ur. w 1953 w Krakowie, kompozytor, artysta dźwiękowy, performer i wykładowca. Studia gry na organach ukończył u Leszka Wernera, teorii muzyki i kompozycji - u Bogusława Schaeffera, a muzyki elektronicznej u Józefa Patkowskiego w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jest kierownikiem Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej oraz Pracowni Audiosfery Wydziału Intermediów ASP w Krakowie. Założył Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum oraz Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej. Od 2011 jest prezesem Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej. Jest również inicjatorem i dyrektorem Festiwalu Audio Art.
Założyciel i współtwórca wielu zespołów prowadzących działalność koncertową i nagraniową: Pociągu Towarowego, Studia MCH, grupy CH&K&K (z Krzysztofem Knittlem i Włodzimierzem Kiniorskim), mc2 duo (z Marcelem Chyrzyńskim), Double Mark (z Markiem Polishookiem), Ini nity Quartett (z Keri Neuringerem, Rayanem Zawelem, Rafałem Mazurem), Natural Plastic (z Amy Knoles), Kinetic Trio (z Włodzimierzem Kiniorskim i Rafałem Mazurem). Pisze muzykę instrumentalną i elektroakustyczną, dla radia, filmu i telewizji, jest autorem instalacji dźwiękowych i wideo, projektów audiowizualnych, przestrzennych i sieciowych.
W latach 1993-99 był artystycznym dyrektorem Internationale Akademie für Neue Komposition und Audio Art w Tyrolu - kursów kompozytorskich i festiwalu nowej muzyki, które zorganizował wspólnie z Marianne Penz van Stappershoef w miejscowości Schwaz pod Innsbruckiem. Później Chołoniewski przekazał kierownictwo artystyczne swojemu profesorowi Bogusławowi Schaefferowi, wykładającemu w salzburskim Mozarteum. W kursach tych i festiwalu jako wykładowcy brali licznie udział kompozytorzy i wykonawcy z Polski, głównie z Krakowa. Innym ważnym międzynarodowym projektem są Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart, które Chołoniewski zaprogramował wspólnie z Matthiasem Hermannem, profesorem akademii muzycznej w Stuttgarcie, i które gromadziły przez szereg lat młodzież kompozytorską z całej Europy Środkowej.
Otrzymał Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich oraz Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Independent Project grant of the CEC ArtsLink w Nowym Jorku.
Wybrane utwory: Citroblage-Assemblage na słuchawki solo (1975), Swinging Parameters na obój, skrzypce, syntezator i taśmę (1984), Follow me II na syntezatory i komputer (1987), Like Breathing (wersja III) na flet, skrzypce, altówkę, gitarę i komputer (1991), Lighting, instalacja interaktywna (lub performans) (1995), Globalmix, internetowa kompozycja zbiorowa (1998), GPS Trans 1, dźwiękowa mapa miasta, kompozycja interaktywna na 16 telefonów komórkowych (2000), Aelita, muzyka do filmu niemego - wspólnie z zespołem Pociąg Towarowy (2000), GPS-Trans 2, dźwiękowa mapa Krakowa, transmisja internetowa (2001), etwas anderes na perkusję i komputer (2001), Stuttgart Tunnel na gitarę basową i komputer (2001), Passage, partytura interaktywna na zespół (2001-13), GPS-Trans 3, audiowizualna mapa Krakowa, transmisja internetowa (2002), Last Minute Grooves na saksofon i komputer (2002), face 2, performans (2002), GPS-Trans 4, audiowizualna mapa Krakowa na kompozytora, zespół, tancerza i publiczność (2003), dizzy, dizzy na zespół (2003), Physical Modelling na instrument i taśmę (2004), Assemblages 2 na zespół (2004), GPS-Trans 5 Net Brigde, projekt internetowy (Luksemburg, Kraków) na nonet i system interaktywny (2005), Nostalgija na duet "Natural Plastic" - wspólnie ze Stojanem Stojkowem (2005), Wieliczka Salt Mine, instalacja dźwiękowa Expo 2005, GPS-Trans 6, projekt audiowizualny dla zespołu i Warszawy (2005), Dizzy Kinetics, projekt interaktywny (2005), Nortus Farae na wiolonczelę, partyturę wideo i ścieżkę dźwiękową (2006), GPS-Trans 7 dla Chicago i zespołu You Must and You Can (2007), GPS-Trans 8 dla czterech miast: Kraków, Warszawa, Luksemburg, Chicago i zespołu (2007), iPhone Brass na iPhone i orkiestrę dętą (2008), GPS-Trans 9 w ramach projektu COOP (2009), IterEter, instalacja interaktywna - wspólnie z Peterem Sychem, M. Pączkowskim i Jerzym Chołoniewskim (2009), GPS-Trans 10 w ramach projektu Multiplace (2009), qub, instalacja audiowizualna - wraz z Krzysztofem Knittlem, Maciejem Walczakiem i Peterem Sychem (2010), Mimoid, muzyka do instalacji wideo Miłosza Łuczyńskiego (2010), Pecs Derive/GPS-Trans 11 - wraz z European Bridges Ensemble (2010), Miejsca Miłosza, instalacja immersive video - wraz z z Miłoszem Łuczyńskim (2011), Behind the Wall, instalacja (2013), Waves na komputer i środki elektroniczne z multimediami (2014), blink na elektronikę (2014), Kłącza, instalacja (2014), Fotrus Narrae na zespół instrumentów i elektronikę (2014), Interaktywny utwór na orkiestrę szkolną (2016), La Cumparsita na obój/rożek angielski, saksofony, elektronikę i wideo (2016), Double Brain na sieciowo połączone fale mózgowe - wraz z Franciszkiem Araszkiewiczem (2016), Wiatrofale, instalacja na orkiestrę kameralną i instrumenty audiowizualne (2016).