Fure, Ashley

jest amerykańską kompozytorką akustycznej i elektroakustycznej muzyki koncertowej oraz multimedialnych instalacji. Jej "surowe i żywiołowe" ("New York Times") utwory eksplorują kinetyczne źródło dźwięku i kierują uwagę w stronę fizycznego aktu tworzenia muzyki oraz chaotycznych zachowań surowej materii akustycznej. Ashley Fure uzyskała stopień doktora kompozycji muzycznej w Harvard University, a także inne dyplomy: w IRCAM (Cursus 1 i 2), Oberlin Conservatory oraz Interlochen Arts Academy. W 2014 była członkinią rady uczelni w Columbia University, od września 2015 jako profesor-asystent sztuki dźwiękowej prowadzi wykłady na Wydziale Muzyki w Dartmouth College. Otrzymała stypendium artystyczne Foundation for Contemporary Arts (2016), stypendium Fundacji Siemensa na zamówiony utwór (2015), nagrodę im. Busoniego w Akademie der Künste w Berlinie, Kranichsteiner Preis w Darmstadcie (2014), Stypendium Fulbrighta we Francji (2013), nagrodę za kompozycję na kursach Impuls w Grazu (2013), stypendium Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie (2012), Staubach Honorarium (2011), Jezek Prize (2011) oraz dziesięciomiesięczną rezydenturę w Akademie Schloss Solitude. Jej ostatnie ważne projekty to m.in. The Force of Things: an Opera for Objects, multimedialna opera zamówiona przez zespół ICE na kursach w Darmstadcie w roku 2016, Bound to the Bow na orkiestrę i media elektroakustyczne - utwór zamówiony na New York Philharmonic Biennial 2016, oraz Feed Forward na duży zespół - utwór zamówiony przez Klangforum Wien na Impuls Festival w roku 2015. Muzyka Ashley Fure była prezentowana w 2016 w serii portretów kompozytorów w Miller Theater oraz w programach zespołów Klangforum Wien, Mosaik, ICE, Talea, San Francisco Contemporary Music Players, Dal Niente, Curious Chamber Players, eighth blackbird i Calithumpian Consort.

Jej kinetyczna instalacja Tripwire, stworzona wspólnie z artystą sztuk wizualnych Jeanem-Michelem Albertem, została przedstawiona po raz pierwszy na Festiwalu Agora w Paryżu, a następnie na festiwalach i koncertach BOZAR (Belgia), International Digital Arts Biennale/Elektra (Montreal), Seconde Nature (Aix-en-Provence), Stereolux (Nantes), Nemo (Paryż), l'Ososphère (Strasburg) i Panorama (Tourcoing).

Wybrane utwory: Work with the Bones na skrzypce (2004), Clay Teeth na orkiestrę kameralną (2004), Shrapnel na kwartet smyczkowy (2004), Spines na duży zespół (2005), Inescapable na et, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2005), Susurrus na flet, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i elektronikę (2006), Drips of Hiss na kwartet smyczkowy (2006), Blush na zespół i elektronikę (2007), Névé na bęben i zespół (2008), Wire & Wool na wiolonczelę i elektronikę (2009), Cyan na orkiestrę (2009), Pull na gitarę elektryczną i perkusję (2010), Aperture/Iris na nonet (2010), Tripwire, instalacja multimedialna (2011), Soma na sekstet (2012), Veer, instalacja multimedialna (2012), erefore I Was na wiolonczelę, fortepian i perkusję (2012), Hover, instalacja multimedialna (2012), Feed Forward na duży zespół (2014), Something to Hunt na septet (2014), Ply, balet elektroakustyczny (2014), Albatross na duży zespół i elektronikę (2014), e Force of Things: An Opera for Objects, opera-instalacja (2016), Bound to the Bow na orkiestrę i elektronikę (2016), Etudes from the Anthropocene na septet i elektronikę (2016), Animana kwartet smyczkowy i elektronikę (2017).