Sydorenko, Lubawa

ur. w 1979 we Lwowie. Ukończyła Lwowską Państwową Akademię Muzyczną im. M. Łysenki w klasie kompozycji Jurija Łaniuka. W czasie studiów była stypendystką Prezydenta Ukrainy, otrzymała też Stypendium im. Olega Krysy. Dwukrotnie została laureatką międzynarodowego konkursu kompozycji Gradus ad Parnassum (Kijów 2001, 2003).

Jej utwory są regularnie wykonywane na festiwalach i imprezach muzycznych na Ukrainie i poza jej granicami, takich jak: Warszawska Jesień, Aksamitna Kurtyna (Kraków), Trybuna Współczesnych Kompozytorek (Kolonia), Kontrasty (Lwów), Premiery Sezonu (Kijów), Kyiv Music Fest i "Dwa dni i dwie noce nowej muzyki" (Odessa).

W 2004 kompozytorka podpisała umowę ze szwajcarskim wydawnictwem Sordino na wydanie jej utworów kameralnych.

W 2005 odbyła staż w Krakowskiej Akademii Muzycznej (klasa kompozycji Zbigniewa Bujarskiego) w ramach programu stypendialnego "Gaude Polonia" Ministerstwa Kultury RP. Była również stypendystką Ernst von Siemens Musikstiftung w Monachium (zamówienie kompozytorskie zrealizowane przez Fundację Przyjaciół Warszawskiej Jesieni). W 2006 orkiestra Bamberger Symphoniker zrealizowała w Lipsku nagranie jej symfonii Ab initio zamówionej przez Bayerischer Rundfunk.

Otrzymała Nagrodę im. L. M. Rewuckiego (2007) i Nagrodę im. B. Latoszyńskiego (2015).

Wybrane utwory: Rythmos, preludia na fortepian solo (2000), Incrustations na zespół kameralny (2001), A priori, wariacje na flet, skrzypce i fortepian (2002), Handful of Sand na sopran i zespół kameralny do słów Ishikawy Takuboku i Vichty Sad (2003), Quasi sonata na wiolonczelę i fortepian (2003), Ab initio na wielką orkiestrę symfoniczną (2004), Vertikalis na bajan solo (2005), Musique pour 4 utes (2005), Etudes of old town na wiolonczelę solo (również wersja na wiolonczelę i taśmę) (2005-07), White Angel na sopran i taśmę do słów Ihora Kalyncja (2006), Metabola na zespół kameralny (2008), Octagon na osiem wiolonczel (2008), Cryptogram na zespół kameralny (2009), Lumière na dwoje skrzypiec (2010-12), Marionettes na zespół kameralny (2011-12), Breath na flet (2011; również wersja na wiolonczelę), Concerto na wiolonczelę i orkiestrę (2012), Rain na elektronikę i wideo (2013), Desire na skrzypce i elektronikę (2015), Quartetto na smyczki (2016), Games na obój, klarnet, klarnet basowy, waltornię i kontrabas (2017).