Jabłoński Maciej
ur. 29 lipca 1974 w Golubiu-Dobrzyniu. W latach 1993–98 studiował kompozycję pod kierunkiem Marka Stachowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Od 1998 wykłada w macierzystej uczelni przedmioty teoretyczne, od 2004 na stanowisku adiunkta. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Swoje umiejętności doskonalił, biorąc udział w międzynarodowych kursach w Apeldoorn (pod kierunkiem Rodneya Shermana, Roberta HP Platza, Louisa Andriessena), Sommerkurse für Neue und Computermusik w Stuttgarcie oraz Międzynarodowych Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (pod kierunkiem Petera-Michaela Hamela, Alejandro Iglesiasa Rossiego, Paula Pattersona), w 1998 podczas letnich warsztatów w Buckow, w 2006 – w Darmstadcie (u Helmuta Lachenmanna i Georgesa Aperghisa). Jego utwory są wydawane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Akademię Muzyczną w Krakowie. Zajmuje się również propagowaniem muzyki w środowisku dzieci i młodzieży, m.in. współpracuje z Filharmonią Krakowską, gdzie prowadzi audycje oraz koncerty dla młodzieży. Aktywnie działa na niwie publicystyki, współpracując m.in. z „Ruchem Muzycznym” i „Glissando” (relacje, recenzje, eseistyka). Jest autorem wielu tekstów o muzyce dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku w szczególności dotyczących młodego pokolenia kompozytorów polskich. Do Encyklopedii Muzycznej PWM napisał ponad pięćdziesiąt haseł. Ponadto jest współautoremPrzewodnika po muzyce koncertowej (Kraków 2003–04, PWM). Od 2006 jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.
W a ż n i e j s z e u t w o r y (od 2000 r.): Symfonia nr 4 na organy i orkiestrę (1999–2000), The Last Dream of Donald Merrett na organy i perkusję (1999–2000), Sonata na skrzypce i fortepian (2000), Ω na zespół kameralny (2000), Koncert fortepianowy nr 2(2000–02), Äy na zespół kameralny (2001), Kankan na wiolonczelę, klarnet, perkusję i fortepian (2001), Concertino na wiolonczelę solo, klawesyn, fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową (2002), Cztery etiudy na for- tepian(2003), (Barbapapa), wersja I, na orkiestrę smyczkową (2004), Trzy kobiety, pieśni na sopran, klarnet, marimbę i wiolonczelę (2004), Ø na dwie trąbki (2004), Symfonia nr 5 (2004), Δe na klarnet basowy, skrzypce, marimbę i fortepian (2004), Mygoor na akordeon i fortepian (2004), e, koncert na trąbkę i orkiestrę kameralną (2005), ...here...there; ...therefore...na kwartet smyczkowy i komputer (2005), Whose are those fingerprintsna flet piccolo, obój, klarnet, saksofon altowy i tubę (2005), ...à cinq (Concerto grosso nr 2)na pięć fortepianów i orkiestrę (2005), H.M. na skrzypce solo (2005), M.C. Escher „Dag en Nacht”na dwoje skrzypiec (2005), Quo vadis...? na puzon i klawesyn (2005), Somnos na chór i orkiestrę (2005–07), Końcówka na organy i sześciu narratorów do słów Adama Zagajewskiego (2006), Niestety, już pona wiolonczelę i fortepian (2006), Koncert na saksofon altowy i orkiestrę(2006), patrz, nic układa kosze gwiazd i tak jak ryby puszcza w błękit (Concerto grosso nr 3), wersja I, na obój, skrzypce i orkiestrę kameralną (2007), Déjà vuna wiolonczelę i orkiestrę (2007), Thumbnails na kwartet saksofonowy (2008),Labirynt umysłu na saksofon altowy solo i kwartet saksofonowy (2008), Logorhea na komputer (2008), Whose arethese tracks...? na flet, obój, klarnet, saksofon altowy i tubę (2008), aranżacja Labyrinthu Pietro Locatellego na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową (2008), Niepokój, pewność na klarnet basowy, skrzypce, perkusję i fortepian (2009), 277,13 K na dwa oboje, saksofon altowy i warstwę elektroniczną (2009), (Bar- bapapa), wersja II, na orkiestrę smyczkową (2009), Trainspotting (see trailer) na puzon i tubę (2009), patrz, nic układa kosze gwiazd i tak jak ryby puszcza w błękit (Concerto grosso nr 3), wersja II, na skrzypce solo, kwartet klarnetowy, perkusję i orkiestrę smyczkową (2010), Lebenszeichenna skrzypce solo (2010), Zanim na puzon i warstwę elektroniczną (2010), Sonata na klawesyn (2010), Będę pamiętać, wersja I, na flet, tubę i warstwę elektroniczną (2010), Będę pamiętać, wersja II, na flety (jeden solista) i warstwę elektroniczną (2010), Fuori, koncert na dwa fortepiany, orkiestrę i warstwę elektroniczną (2011), Kordissimo! na kwartet wiolonczelowy (2011), Śnienie, cykl pieśni na sopran i fortepian (2011), Barbapapa-Concertona skrzypce i orkiestrę smyczkową (2011), Aureus na flet i harfę (2011), Przebudzanie, kwintet fortepianowy na dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2011),Księżycowy Pierrot na aktora, flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, perkusję, fortepian, warstwę elektroniczną i wideo do monodramu Przemysława Fiugajskiego (2011–12).