Pasquet, Olivier

(IRCAM)

kompozytor, producent muzyczny i artysta wizualny, tworzący utwory audiowizualne oraz projekty oparte na synestezji. Jego kompozycje generatywne – minii maksymalistyczne – są osadzone w kontekście racjonalistycznego uniwersum łączącego teorię z fikcją. Świat ten może być eksplorowany zarówno w poszczególnych dziełach, jak i w perspektywie całej działalności artystycznej. Jego walory formalne i plastyczne sprawiają, że ma on silne związki z architekturą, geometrią i projektowaniem algorytmicznym. Kompozycje Pasqueta są zatem oparte na dźwiękach, ale mają też wymiar wizualny i materialny.

Artysta początkowo uczył się kompozycji samodzielnie. Po odbyciu studiów kompozytorskich u Richarda Hoadleya w Ruskin University w Cambridge oraz kursów u Trevora Wisharta i Iannisa Xenakisa pracował w kilku popularnych studiach muzycznych i krótko w ramach INA – Groupe de Recherches Musicales. Następnie skupił się na współczesnej muzyce scenicznej i media art. Od piętnastu lat działa głównie w ramach IRCAM, ale współpracuje też z wieloma innymi artystami. Konfrontuje swoje prace dźwiękowe z rzeczywistością, wykorzystując do tego sztuki performatywne: taniec, operę, współczesny teatr muzyczny. Jego utwory materializują się również w formie dzieł plastycznych – instalacji oraz muzyki czysto elektronicznej. Są wykonywane (czasem także do tańca) w salach koncertowych, galeriach i klubach.

Olivier Pasquet wykładał m.in. sztuki interaktywne i projektowanie komputerowe w l’École Nationale des Arts Décoratifs (2006–09) oraz muzykę sceniczną w Théâtre National de Strasbourg (2007–08). Jest laureatem kilku nagród. Był artystą-rezydentem programu Instytutu Francuskiego Villa Medicis Hors les Murs, Wonder Site w Tokio (dwukrotnie), Arcadi, a także w Chile i na Tajwanie. W latach 2009–12 prowadził badania na zaproszenie Uniwersytetu w Tokio (z Philippe’em Codognetem) oraz Keio i Buffalo (z Davidem Felderem). Współpracuje także z Sony CSL i jest konsultantem twórców oprogramowania Ableton. Od 2013 roku prowadzi specjalny projekt badawczy w dziedzinie kompozycji muzycznej i architektury niestandardowej na Huddersfield University (z udziałem Pierre-Alexandre’a Tremblaya).