Peintre, Lionel

ten wszechstronny francuski wykonawca czuje się pewnie zarówno w świecie opery czy operetki, jak i na estradach koncertowych. Występował w takich francuskich i zagranicznych teatrach jak Opéra National w Paryżu, Théâtre National Capitole w Tuluzie, Opéra National du Rhin w Strasburgu, opery w Awinionie i Montpellier, Grand Théâtre w Genewie, Opéra Royal de Wallonie, Vlaamse Opera w Antwerpii, Théâtre des Champs Elysées w Paryżu oraz Opéra National w Lyonie, pod batutą takich mistrzów jak Michel Plasson, Myung Wung Chung, Serge Baudo, Jean-Yves Ossonce, Jacques Mercier, Bernhard Kontarsky, Pascal Rophé i Michel Tabachnik. Jako członek zespołu La Péniche Opéra Théâtre w Paryżu występował m.in. w TorreadorzeAdolphe’a Adama, Doktorze cud Georges’a Bizeta, Przygodach Króla Pauzola Arthura Honnegera oraz Vlan! dans l’oeil (wersji L’œil crevé Hervé). Wziął udział w licznych światowych premierach: Avis de Tempête Georges’a Aperghisa w Operze w Lille oraz Filomeli Jamesa Dillona w Porto (2004), L’Autre Côté Brunona Mantovaniego w Opéra du Rhin w Strasburgu (2006), Masakry Wolfganga Mitterera – spektaklu paryskiego Atelier Théâtre et Musique w Cité de la Musique (2008) oraz Les Boulingrin Aperghisa w paryskiej Opéra Comique (2010). Kreował partie Doktora Bartolo w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego w Stadttheater w Bernie oraz Izraelskiej Operze Narodowej w Tel Awiwie, a także Don Alfonsa w Così fan tutte Wolfganga Amadeusza Mozarta w inscenizacji Yves’a Beaunesne’a na kilku scenach francuskich. W 2011 roku wystąpił w Opéra National de Paris Bastille w światowej premierze Achmatowej Mantovaniego i zadebiutował w roli Alberyka w inspirowanym wagnerowską tetralogią spektaklu Ring-Saga paryskiego Atelier Théâtre et Musique, prezentowanym w Porto, Strasburgu, Caen, Luksemburgu, Reggio nell’Emilia oraz paryskim Cité de la Musique. 

W ostatnich latach artysta prezentował swój kunszt w Les Boulingrin Aperghisa w Theater an der Wien, Cyganerii w Chorégies d’Orange oraz Carmen w Operze w Rouen i Operze Królewskiej w Wersalu. Kreował też rolę Pinocheta w AliadosSebastiana Rivasa w Paryżu, Strasburgu, Rzymie, Caen oraz Opéra National de Lorraine w Nancy. W 2014 roku wykonywał partię solową Le soldat inconnu Aperghisa podczas prapremiery i tournée w Paryżu, Wiedniu, Barcelonie, Amsterdamie, Kolonii, Lizbonie, Luksemburgu, Porto, Hamburgu i Dortmundzie. Na zaproszenie Opery w Awinionie wystąpił w Pięknej Helenie Offenbacha oraz w Cyganerii Giacoma Pucciniego. W 2015 zadebiutował jako Golaud w Peleasie i Melisandzie Claude’a Debussy’ego w Chorwackim Teatrze Narodowym w Zagrzebiu. W 2016 wziął udział w prapremierze i spektaklach nowej opery Francesca Filidei Giordano Bruno w Porto, Strasburgu, Rzymie, Wilnie, Gennevilliers i Mediolanie. Interpretował partie: Pułkownika Pickeringa w My Fair Lady Fredericka Loewego w Massy, Dyrektora Więzienia w Zemście nietoperza Johanna Straussa, Barona de Gondermarka w Życiu paryskim Offenbacha w Operze w Awinionie, Wielkiego Przemysłowca w La S.A.D.M.P. Louisa Beydtsa oraz III Członka Tria w Kłopotach na Tahiti Leonarda Bernsteina w Tours. W tym sezonie publiczność będzie miała sposobność usłyszeć go ponownie jako Barona de Gondremarck w Życiu paryskim Offenbacha w Operze w Saint Etienne, w Kein Licht Philippe’a Manoury’ego w Opéra Comique, podczas Triennale Zagłębia Ruhry oraz Berliner Festspiele, a także w Je suis un homme ridicule Sébastiena Gaxie z zespołem 2E2M. W planach artysty znajdziemy interpretacje partii Quinaulta w Adrianie Lecouvreur Francesca Cilei w Operze w Saint Etienne, nowy projekt Aperghisa realizowany w paryskim IRCAM oraz wznowienie Giordana Bruna