Warszawska Jesień – nowa generacja

Retransmisja koncertu pod hasłem „Nowa Generacja”, który odbył się 22 września 2003 roku w warszawskim Teatrze Rozmaitości w ramach 46. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Koncert objął kompozycje siedmiorga młodych i jeszcze niezbyt znanych szerszej publiczności, ale już cieszących się uznaniem w środowisku muzycznym kompozytorów: Marcina Bortnowskiego, Cezarego Duchnowskiego, Adama Falkiewicza, Aleksandry Gryki, Pawła Mykietyna, Michała Talmy–Sutta i Ewy Trębacz. Nie stanowią oni jednolitej grupy twórczej, łączy ich jednak „pokoleniowy duch”, upodobanie do instrumentów elektronicznych, technik komputerowych, dźwiękowych i wizualnych mediów elektronicznych. Ich dzieła to często połączenie muzyki i obrazu. 

Figurujące w tytule koncertu określenie „nowa generacja” ma oznaczać nie tylko zmianę pokoleniową w gronie festiwalowych wykonawców, lecz również nowy rozdział w historii samego festiwalu, jego nowy wyraz. Koncert składa się z dwóch części. Pierwszą wypełniły cztery kameralne kompozycje: monada 2 na głos, trąbkę i komputer Cezarego Duchnowskiego, Kawałki światła na akordeon, klawesyn i komputer Marcina Bortnowskiego, Spinning Zone na trzy perkusje i media elektroniczne Ewy Trębacz oraz Soundscape 2 na taśmę i projekcję wideo Michała Talmy–Sutta. W części drugiej znalazły się trzy kompozycje na większy skład instrumentalny: Fearful Symmetry na orkiestrę Adama Falkiewicza, 3 for 13 na zespół kameralny Pawła Mykietyna oraz (1") exists as ...(–1") na fortepian, akordeon, trzy perkusje, wiolonczelę i orkiestrę Aleksandry Gryki. Całość zamyka kompozycja zbiorowa przygotowana specjalnie na ten wieczór: dwuminutowe utwory wszystkich kompozytorów biorących udział w koncercie, grane po kolei i przedzielone spinającym je, wspólnym refrenem. 

W koncercie, pod batutą Szymona Bywalca, udział wzięli: Agata Zubel – głos, Piotr Wojtasik – trąbka, Piotr Dziubek – akordeon, Aleksandra Rupocińska – klawesyn, Cezary Duchnowski i Orkiestra Muzyki Nowej. W przerwie koncertu publiczność mogła obejrzeć i posłuchać w hallu teatru występu londyńskiego didżeja Scannera – Robina Rimbauda, który zaprezentował oryginalną instalację-performans – zmiksował i twórczo przetworzył dźwięki charakterystyczne dla wypełnionego ludźmi foyer: odgłosy rozmów i kroków, szczęk filiżanek, dźwięki telefonów komórkowych.