Gacek-Duda, Katarzyna

absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fletu Stanisława Michalika (2007), studia podyplomowe odbyła na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w mistrzowskiej klasie fletu Jadwigi Kotnowskiej (2012). Obecnie doktorantka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Marii Pomianowskiej. W ramach stypendium Socrates-Erasmus odbyła roczne studia w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie Wolfganga Schulza; doskonaliła warsztat pod kierunkiem m.in. Giseli Mashayekhi-Beer i Roberta Wolfa, brała też udział w kursach mistrzowskich Aurèle Nicolet i Jánosa Bálinta. 

Uczestniczyła w sesjach nagraniowych płyt i projektów muzycznych z Mate.O, Natalią Niemen, GŁYK P.I.K. Trio, współpracowała też z Adamem Sztabą, Janem Smoczyńskim, Gabrielą Gąsior, Acoustic Quartet czy Orkiestrą Miasta Tychy AUKSO pod batutą Marka Mosia. Koncertuje w zespole Marii Pomianowskiej, gdzie gra na fletach świata. 

Koncertowała w Polsce, Europie, Azji i Afryce Południowej. Jako muzyk orkiestrowy występowała pod batutą takich dyrygentów jak Krzysztof Penderecki, Uroš Lajovic czy Marzena Diakun. Tworzyła wraz z Joachimem Menclem muzykę do serii filmów dokumentalnych (m.in. Zebrzydowski). Jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, w tym nagrody Programu 2 Polskiego Radia „Złote Gęśle” podczas festiwalu Nowa Tradycja, I miejsca na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym oraz dodatkowej nagrody Programu 2 Polskiego Radia, III miejsca na Międzynarodowym Festiwalu „Mikołajki Folkowe” z zespołem Królestwo Beskidu, z którym występuje na całym świecie. Była też producentką debiutanckiej płyty zespołu Hala (2017). 

Prowadzi działalność edukacyjną – pracowała w Samorządowej Szkole Muzycznej II st. w Żywcu, a od 2011 roku uczy improwizacji i estetyki gry na fletach świata i flecie poprzecznym w Innowacyjnej Chrześcijańskiej Szkole Muzycznej „CSM”. Dawała audycje szkolno-edukacyjne w Filharmonii Śląskiej w ramach umuzykalniania dzieci i młodzieży i współpracowała z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w Katowicach. W 2019 została nominowana w plebiscycie Osobowość Roku 2018 przez kapitułę „Gazety Krakowskiej” i „Dziennika Zachodniego” za „cudowny przekaz muzyki ludowej i propagowanie fletów całego świata”. 

Angażuje się w popularyzację muzyki beskidzkiej z zakresu gry na instrumentach pasterskich: fletach i piszczałkach.