Eck, Cathy van

jest kompozytorką, artystką dźwięku i eksploratorką rozmaitych obszarów sztuki. Skupia się na komponowaniu relacji między przedmiotami codziennego użytku, wykonawcami i dźwiękiem. Jej praca artystyczna obejmuje występy z live electronics oraz instalacje z przedmiotami dźwiękowymi, które często sama projektuje. Jej zainteresowania dotyczą włączenia własnych gestów w niezwykłe i zaskakujące relacje z dźwiękami, dokonywanego przeważnie za pomocą środków elektronicznych. Rezultat tych działań może być określony mianem performatywnej sztuki dźwięku, ponieważ zestawiają one elementy sztuki performansu, muzyki elektronicznej i sztuk wizualnych. Dokonania van Eck wykraczają poza granice gatunków i są przedstawiane w miejscach i na wydarzeniach różnego rodzaju, jak koncerty muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, koncerty rockowe na wolnym powietrzu, w galeriach sztuki, na pokazach sztuki cyfrowej, performansach i festiwalach. 

W rozwijaniu swoich pomysłów Cathy van Eck ściśle współpracuje z wykonawcami, często działa w obszarach interdyscyplinarnych, regularnie pracuje z reżyserami teatralnymi i z choreografami. Jej projekty są przedstawiane na festiwalach i w innych miejscach na całym świecie jak NYCEMF New York, Chronus Art Galery w Szanghaju, BONE Performance Art Festiwal w Bernie (Szwajcaria), Klangwerkstatt w Berlinie, Hapzura Digital Art Festival w Izraelu, Avantgarde Schwaz (Austria), Eclat Festival w Stuttgartcie, SPARK Minneapolis (Stany Zjednoczone), STEIM Amsterdam i November Music (Holandia), Spaziomusica Cagliari (Włochy), Biennale w Monachium. Cathy van Eck wykłada na Wydziale Sztuki Dźwięku w Bernie w Szwajcarii, a także gościnnie w innych wyższych szkołach muzyki i sztuki. W swojej opublikowanej w 2017 roku książce Between Air and Electricity badała kwestię wykorzystania mikrofonów i głośników w charakterze instrumentów muzycznych. 

Wybrane utwory: Oefening in stilzwijgend zingen na trzech tancerzy, przenośne głośniki tubowe i elektronikę (2005), Hearing Sirens na przenośne głośniki tubowe i elektronikę (2007), groene ruis na bukszpan, suszarkę do włosów i live electronics (2007), dazwischen na trzy głośniki, trzech wykonawców z mikrofonami kontaktowymi i live electronics (2007), Luftschlösser im Bau na dziesięciu muzyków, siedem struktur dmuchanych zamków i elektronikę (2007), Wingsna białe panele, trzy mikrofony, głośnik i trzech performerów (2007–08), in blik na wieże z puszek i elektronikę (2008), Mit Lu gebaut – Musik aus der Dose na dmuchane zamki, wieże z puszek, głośnik i trzech wykonawców; do wykonania przez gitarzystę i dwóch śpiewaków w instalacji dźwiękowej (2008), Im freien na flet prosty, duduk, piszczałkę organową i elektronikę (2008), hout en snaren na skrzypce, głośnik i live electronics (2008), Ein Oktett für das Quartett na osiem głośników i czterech wykonawców (2009), Song no 3 na jednego wykonawcę, gesty, głośnik, mikrofon i live electronics (2010), When the sound of your voice slips through my fingers na pięciu śpiewaków, gesty, małe mikrofony i głośniki i live electronics (2010), Music for the video Mandala Boogie Woogie na sześciokanałową elektronikę (2010), Herbst, kompozycja tekstowa (2011), Pièce d’Ameublement na jednego wykonawcę, fortepian, rośliny, przedmioty i live electronics (2011), Stumme Diener, performans na pulpity nutowe, głośniki, mikrofony i live electronics (we współpracy z Susanne Zapf i z wykorzystaniem utworów Jakoba Diehla i Wael Sami; 2011), Music Stands na jednego lub więcej wykonawców, pulpity nutowe, małe głośniki, mikrofony kontaktowe i live electronics (2011), Geluid gemeten: no 23 & no 32, instalacja dźwiękowa na kawałki papieru, dwa głośniki, skrzynkę i elektronikę (2012), Ways and Means na trzech śpiewaków, gesty, małe mikrofony i głośniki i live electronics (2012), Klangverordnung – Die verbotene Klänge der Stadt Bern Version I (inside in the archive) na trzy pudła, trzy sensory światła, trzy głośniki oraz przepisy dotyczące hałasu w mieście Bernie od XVII wieku (2012), Klangverordnung – forbidden sounds in the city na jednego wykonawcę, dwa duże pomarańczowe głośniki tubowe i zakazane odgłosy miasta Berna (2012), Double Beat na kobietę w ciąży, plastikowe torebki, oddech, bicie dwóch serc i live electronics (2013), Square Head na jednego wykonawcę, pudełko, dwa małe głośniki i jedną osobę spośród publiczności (2013), Extended Ears, akcje performatywne na publiczność oraz mechaniczne, elektryczne i cyfrowe poszerzenie uszu (2013), 412 Meter Laufen na czterech spacerujących wykonawców, osiem małych głośników przyczepionych do nóg i elektronikę (2014), Breeze, interaktywna instalacja na pięć pulpitów, cienki papier, małe wentylatory, live electronics i mobilną publiczność (2015), Backofficena trzech wykonawców, gesty, sensory, live electronics, wideo i grupę pracowników banku (2015), Cheerers and Leaders na jednego wykonawcę, gesty, oklaski i live electronics (2016), Für Kopfhörende, instalacja performatywna na wykonawcę z interaktywnymi słuchawkami i publiczność ze słuchawkami pasywnymi (2016), Phone Call to Hades – Passages to Another World na trzech śpiewaków, przenośne głośniki i elektronikę (2016), Cheering for others makes you a leader na wykonawcę, metalowe pompony cheerleaderek, sensory i live electronics (2016), Erster Versuch den Wind zu drehen, interaktywna instalacja dźwiękowa na wiatromierz, wentylatory, brzmienie i oddech wiatru (2017), De Beweging na sześciu prezenterów, interaktywny dźwięk, folię aluminiową i transduktory (2017), Silver Breath na trzech wykonawców, interaktywny dźwięk, folię aluminiową, mikrofony i transduktory (2018), Empty Chairs na trzy krzesła, sensory, live electronics i jednego wykonawcę (2018), In Paradisum na jabłko, mikrofony kontaktowe, live electronics i jednego wykonawcę (2019).