Marti, Cécile

ur. w Zurychu, kompozytorka szwajcarska. Od dzieciństwa pasjonowała się muzyką, dorastała w środowisku artystycznym. W wieku ośmiu lat grała na skrzypcach i fortepianie i zainteresowała się muzyką współczesną. Pierwsze kompozycje stworzyła w czasie studiów wiolinistycznych w Zurychu. Studiowała kompozycję u Dietera Ammanna w Wyższej Szkole Muzyki w Lucernie, którą ukończyła w 2010 roku. Następnie pracowała z Georgiem Friedrichem Haasem, Hanspeterem Kyburzem, Kaiją Saariaho i Malcolmem Singerem. W 2017 roku obroniła doktorat pod kierunkiem Juliana Andersona w londyńskiej Guildhall School of Music and Drama. Obecnie odbywa studia podyplomowe w King’s College w Londynie. 

W 2008 roku zdobyła I Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozycji Orkiestrowej w ramach IX Wiosennych Dni Muzyki Współczesnej w Weimarze. Również w 2008 została zaproszona na festiwal Młodzi Artyści Koncertują w Davos. Nagrodzony tam utwór orkiestrowy Bubble Trip wykonała Orkiestra Symfoniczna w Lucernie pod kierunkiem Kaspara Zehndera. Koncert skrzypcowy AdoRatio w wykonaniu solistki Bettiny Boller i zespołu Collegium Novum Zürich pod kierunkiem Michaela Wendeberga zabrzmiał na Festiwalu w Lucernie w 2010 roku, a następnie w Tonhalle w Zurychu i na festiwalu Klangspuren w Schwaz. W 2012 jej orkiestrowy utwór Wave Trip wykonano w Sondershausen i Nordhausen (Niemcy), zaś Thread na skrzypce i orkiestrę zabrzmiał na festiwalu Musica Nova w Helsinkach w 2015. Seven Towers, blisko półtoragodzinny cykl orkiestrowy złożony z siedmiu utworów, miał premierę w 2016 roku w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Biel/Solothurn. Pierwsze ogniwo tego cyklu wykonane zostało także przez Orkiestrę Symfoniczną w Bernie pod dyrekcją Maria Venzago, szóste zaś – przez Geneva Camerata. Utwory Cécile Marti były prezentowane w Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Finlandii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W 2011 roku otrzymała stypendium miasta Zurych – Werkjahr Zürich, zaś w sezonie 2018/19 – Carte Blanche Fundacji SUISA. 

W sezonie 2011/12 była rezydentką w Londynie na zaproszenie Fundacji Landis&Gyr, a w 2015/16 – przy Orkiestrze Symfonicznej w Biel/Solothurn. Otrzymała także stypendia Fundacji im. Alberta Koechlina w Lucernie i Swiss National Foundation. 

Wybrane utwory: Im Würfel na sekstet (2004), Im Kreis na sekstet (2005), Octoccatana dwa fortepiany / osiem rąk (2006), Streifen na kwartet (2007), Pulsena kwartet (2008), Bubble Trip na orkiestrę (2004–07), Trennend Verschmelzen na sopran i trąbkę (2007), Traumrede na wiolonczelę (2005), Oktogon na kwartet smyczkowy (2008), Changing Five na fortepian (2010), AdoRatio na skrzypce i zespół (2009–10), Wave Trip na orkiestrę (2011), Hidden na skrzypce i wiolonczelę (2011), Trapez na kwartet smyczkowy (2012), Seven Towers 1 – Seven Spaces na wielką orkiestrę (2013), Seven Towers 2 – Second Space na wielką orkiestrę (2013), Seven Towers 3 – Third Space na wielką orkiestrę (2014), Seven Towers 4 – Fourth Space na wielką orkiestrę (2014), Seven Towers 5 – Fifth Space na wielką orkiestrę i chór (2015), Seven Towers 6 – Sixth Space na orkiestrę kameralną (2015), Seven Towers 7 – Seventh Space na wielką orkiestrę i chór (2015), Thread na skrzypce i fortepian (2015), Wendung na fortepian na cztery ręce (2016), Five Times na kwintet dęty (2017), Forming Sculpture–Sculpting Process na trio fortepianowe (2017), Violin plus Five-Dancing Spectra na sekstet (2018),In Stein Gemeisselt na kwartet smyczkowy (2018–19).