Gísladóttir, Bára
mieszkająca w Kopenhadze islandzka kompozytorka i kontrabasistka. Jej muzyka była wykonywana przez uznanych solistów, zespoły i orkiestry, jak Athelas Sinfonietta, Duńska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Duński Narodowy Zespół Wokalny, Duo Harpverk, Elektra, Elja, Adapter, Ensemble intercontemporain, New Babylon, ensemble recherche, Esbjerg, Orkiestra Symfoniczna Radia we Frankfurcie, Orkiestra Symfoniczna w Helsinborgu, Islandzka Orkiestra Symfoniczna, loadbang, Marco Fusi, Mimitabu, NJYD, Nordic Affect, Riot Ensemble, Siggi String Quartet, TAK Ensemble, m.in. na Dark Music Days, Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów, KLANG Festival, Nordic Music Days i Ung Nordisk Musik. Nagrody i wyróżnienia, jakie otrzymała, to m.in. Léonie Sonning Talent Prize, Reykjavík Grapevine’s Music Awards oraz nominacja do Islandzkiej Nagrody Muzycznej. Jej twórczość została udokumentowana na trzech płytach: Different Rooftops (2015) z utworami na głos, saksofon tenorowy, kontrabas i elektronikę, B R I M S L Ó Ð (2016) z trzyczęściowym utworem na kontrabas i elektronikę oraz Mass for Some (2017) na kontrabas, głos i elektronikę. Obecnie pracuje nad płytą przygotowywaną wspólnie z Skúli Sverrisson oraz nad albumem solowym, który ma się ukazać w tym roku. Bára Gísladóttir często występuje jako kontrabasistka i regularnie wykonuje własną muzykę, a także gra na kontrabasie w zespołach Elja, Skark i Balkan-band Orphic Oxtra. Występowała również z Ensemble Adapter, Islandzką Orkiestrą Symfoniczną oraz zespołem S.L.Á.T.U.R.
Wybrane utwory: Úr fjarska na kwintet fortepianowy (2010), Stelkurinn na baryton i wiolonczelę (2011), Fiskur undir steini na trio fortepianowe (2011), Tog milli tveggja tauma na klarnet, wiolonczelę i akordeon (2011), Eldtungur í Vaðlaheiði na skrzypce, dwie wiolonczele i kontrabas (2012), Fimm fuglar, fjórir fingur: I. Eyjan Iona, II. Í bjarnarhíði na kwartet smyczkowy (2012), Í sandinum átti ég eftir na chór mieszany (2012), Hvar dreymdi mig þessa drauma na chór mieszany (2012), Afi minn frá Ísafirði na flet, klarnet, trąbkę, fagot i akordeon (2013), Haukur í horni na flet, flet basowy, klarnet, klarnet basowy, trąbkę, fagot, perkusję, akordeon, dwoje skrzypiec, altówkę, dwie wiolonczele i kontrabas (2013), Sancta Caecilia na chór dziecięcy (2014), Beðið na keyboard Yamaha CP-70M, e-bow i odważnego wykonawcę z dobrym głosem (2014), Rooftops of Barcelona na saksofon tenorowy, dowolną liczbę amplifikowanych kontrabasów i elektronikę (2014), HAF:köf(n)un na flet, tenor, saksofon, gitarę i tam-tam (2015),Paradoxical Vision na saksofon tenorowy (2015), NEIND na skrzypce, kontrabas, e-bow, elektryczny fortepian Yamaha CP-70M oraz różne nieporęczne przedmioty i tylko dwóch wykonawców (2015), tif na fortepian, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2015), Rooftops of Berlin na kontrabas, elastyczne nitki i czterech pomocników (2015), I nostri dei sono morti na sopran i pięć kontrabasów (2015), I nostri dei sono morti II na mezzosopran, baryton, dwa flety, fortepian, kontrabas i elektronikę (2015), I nostri dei sono morti III na mezzosopran, kontrabas i elektronikę (2015), I nostri dei sono morti IV na mezzosopran, saksofon tenorowy, kontrabas i elektronikę (2015), Rooftops of Marrakech na saksofon tenorowy, kontrabas i elektronikę (2015), Rooftops of Milan na kontrabas i elektronikę (2015), MiMaMü na dwa flety i kontrabas (2015), Method of loci na mezzosopran i fortepian (2016), BRIMSLÓÐ na kontrabas i elektronikę (2016), Suzuki Baleno na sopran, flet, klarnet B, skrzypce i perkusję (2016), Suzuki Baleno II na sopran, flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i perkusję (2016), BRIMSLÓÐ: Variations na kontrabas i elektronikę (2016), Turn a Blind Eye na orkiestrę (2016), Nið(ur) na sopran, flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2016), BRIMSLÓÐ: Variations II na kontrabas i elektronikę (2016), VAPE na orkiestrę (2016–17), Mass for some na kontrabas, głos i elektronikę (2017), Flashes from the various east na baryton, klarnet basowy, trąbkę i puzon (2017), Devotchka watch her garbles na flet basowy, klarnet basowy, harfę, perkusję, kontrabas i elektronikę (2017), Respirare l’ombra na harfę i kontrabas pięciostrunowy (2017), otoconia na kwartet smyczkowy i elektronikę (2017), Solomon Grundy na chór mieszany (2017), Átta lög við ljóð eftir Kött Grá Pje (og nokkur hlægilega stutt millispil) na mezzosopran, baryton i kwartet smyczkowy (2018), ORF (en engar axir né önnur pyntingatæki) na violę d’amore (2018), ORF (en líka axir og önnur pyntingatæki) na violę d’amore i elektronikę (2018), VĒXŌ na kontrabas i elektronikę (2018), SUĪ na kontrabas i elektronikę (2018), no afterlife thanks na kontrabas i elektronikę (2018), ÓS na orkiestrę (2018), Split thee, Soul, to Splendid Bits (attn.: no eternal life/light this time around) na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i klawesyn (2018), A lil Requiem before Super Bowl na sopran, gitarę i wiolonczelę (2018), Yung Leo na saksofon, kwartet smyczkowy, trzech perkusistów i elektronikę (2018), Seven heavens (of different heights and depths) na obój, perkusję, klawesyn i kontrabas (2018), Music to accompany your sweet splatter dreams na flet / piccolo, obój, klarnet B, fagot, waltornię, trąbkę, puzon, dwóch perkusistów, fortepian i kwintet smyczkowy (2019), the worlds within our petty voids na flet, obój, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2019), Lof oss að brenna (bæði þessa heims og annars) na kwartet smyczkowy i elektronikę (2019), exaudi, opera na sopran, tenor, flet, klarnet / klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2019).