Cendo, Raphaël
odbył studia pianistyczne i kompozytorskie w École Normale de Musique w Paryżu, gdzie w roku 2000 otrzymał dyplom. W 2003 uczestniczył w zajęciach klasy kompozycji w Conservatoire National Supérieur w Paryżu, następnie w IRCAM odbył kurs kompozycji i informatyki muzycznej, który ukończył w 2006. Jego nauczycielami byli także Allain Gaussin, Brian Ferneyhough, Fausto Romitelli i Philippe Manoury.
Napisał wiele utworów dla tak renomowanych zespołów jak L’Itinéraire, Orchestre National d’Île de France, Quatuor Diotima, Ensemble intercontemporain, Ictus, Cairn, Musikfabrik, Ensemble Alternance, Nouvel Ensemble Moderne, Linea, kwartet Tana, Les Percussions de Strasbourg, Orkiestra Symfoniczna w Montrealu, Orkiestra Radia Bawarskiego w Monachium. Jego utworami dyrygowali m.in. Miquel Bernat, Alain Billard, Daniel Kawka, Jean Deroyer, Pascal Rophé, Guillaume Bourgogne, Peter Rundel, Georges-Élie Octors i Lorraine Vaillancourt. Kompozycje Cendo były wykonywane w Operze w Lille w ramach koncertów programu „Lille – Europejska Stolica Kultury”, w Centre Georges Pompidou, na festiwalach MITO w Mediolanie, Biennale Musica w Wenecji, koncertach Radia Francuskiego w Montpellier, na Voix Nouvelles w Royaumont, organizowanym przez Radio France festiwalu Présences, festiwalu Musica w Strasburgu, Ars Musica w Brukseli, Why Note w Dijon, a także na festiwalach w Darmstadcie i Donaueschingen.
W roku 2007 otrzymał przyznawaną przez Fundację Salaberta Prix Espoir w konkursie na najlepszą kompozycję orkiestrową organizowanym przez Orkiestrę Symfoniczną w Montrealu. W 2008 wykładał kompozycję w Konserwatorium w Nanterre. W latach 2009–11 był stypendystą Akademii Francuskiej w Villa Medici w Rzymie. W 2012 został zaproszony jako wykładowca na Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie oraz na wykłady na Voix Nouvelles w Royaumont. W roku 2009 otrzymał Prix Pierre Cardin Akademii Sztuk Pięknych, a w 2011 i 2015 – przyznawaną przez SACEM Prix Hervé Dugardin. Mieszka i pracuje w Berlinie.
Wybrane utwory: Scratch data na perkusję i elektronikę (2002), Rage in the heaven city na wielką orkiestrę (2004), Masse-Métal dla 25 muzyków (2005), Action painting dla 15 muzyków (2005), Décombres na klarnet, kontrabas i elektronikę (2006), Octa 7 na harfę i elektronikę do choreografii Olivii Grandville (2007), Tract dla siedmiu muzyków (2007), Action Directe na klarnet basowy i zespół (2007), Refontes na sześciu perkusistów i elektronikę (2008), Introduction aux ténèbres na bas, kontrabas, zespół i elektronikę (2009), Charge na siedem instrumentów i elektronikę do wideo Paolo Pacchiniego (2009), Furia na fortepian i wiolonczelę (2010), Faction na fortepian, perkusję i gitarę elektryczną (2011), In Vivo na kwartet smyczkowy (2011), Shadow dla sześciu śpiewaków (2011), Rokh na flet, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2013), Registre des lumières dla 30 śpiewaków i na 16 instrumentów oraz elektronikę (2013), II Kwartet smyczkowy „Substance” (2013), Graphein na zespół (2014), Direct Action na dwa fortepiany i dwóch perkusistów (2015), Radium dla siedmiu wykonawców (2015), Control na flet, saksofon tenorowy, fortepian, perkusję i elektronikę (2016), Denkklänge na orkiestrę (2016–2017), Delocazione na kwartet smyczkowy i kwartet wokalny (2017), Oracles, opera na głosy, flet basowy, waltornię, perkusję, wiolonczelę, kontrabas i elektronikę (2018), Le jour juste avant l’océan na trzy zespoły (2018), Individua na organy i poszerzony chór (2018).