Wörner, Frank
ur. w Esslingen nad Neckarem w południowych Niemczech, niemiecki bas-baryton. Studiował wokalistykę i pedagogikę muzyczną w Konserwatorium w Stuttgarcie, a następnie w Schola Cantorum w Bazylei, gdzie poświęcił się muzyce dawnej i grze na lutni renesansowej oraz rozpoczął zaawansowane studia wokalne pod okiem Kurta Widmera. Następnie powrócił do Stuttgartu jako student klasy operowej Luisy Bosabalian i Carla Davisa.
Jest aktywnym wykonawcą zarówno muzyki współczesnej, jak i klasycznej. Oprócz występów koncertowych i operowych w repertuarze obiegowym w rodzinnym kraju, we Włoszech i w Brazylii współpracuje z uznanymi zespołami muzyki nowej, takimi jak Ensemble Contrechamps, KNM Berlin, Nieuw Ensemble czy Klangforum Wien, wielokrotnie uczestnicząc w prawykonaniach nowych tworów w całej Europie. Wraz z Ensemble Modern i śpiewaczką fado Cristiną Branco wystąpił jako solista w serii wieczornych koncertów Com que voz Stefana Gervasoniego w Porto, Paryżu, Brukseli, Frankfurcie i Berlinie. W październiku 2018 weźmie udział w przedstawieniu scenicznej wersji tego projektu w madryckim Teatro Real. Z Musikfabrik i Chórem Kameralnym RIAS wystąpił gościnnie w oratorium Hinter der Mauer Samira Odeh-Tamimiego, zaprezentowanym w Berlinie, Dreźnie i Jerozolimie. W 2017 został zaproszony do współpracy przez kijowski Ukho-Ensemble.
Oprócz działalności operowej i koncertowej do 2014 Wörner prowadził także klasę wokalistyki i wykładał współczesną muzykę teatralną na Uniwersytecie Muzycznym w Stuttgarcie. Jako reżyser zrealizował i wystawił dzieła Györgya Ligetiego (Aventuresi Nouvelles Aventures), Samuela Becketta (Komedia), Georgesa Aperghisa (sekstet L’Origine des espèces) oraz Stefana Litwina (Nacht mit Gästen). Od 2011 jest profesorem katedry wokalistyki oraz prodziekanem Wydziału Wokalistyki w Konserwatorium w Saarbrücken. Prowadził kursy mistrzowskie w zakresie wykonawstwa wokalnego muzyki współczesnej w Konserwatorium Paryskim, na uniwersytetach muzycznych w Warszawie, Bukareszcie, Grazu oraz na Harvardzie.