Engel, Titus

zadebiutował w lutym 2011 roku w Teatro Real w Madrycie, wykonując utwór Pilar Jurado La página en blanco i zyskując wiele pochlebnych opinii w prasie. Dziennik „Süddeutsche Zeitung” uznał wykonanie za znakomite, a w „La Razón” można było przeczytać, że „szwajcarski dyrygent prowadził orkiestrę w sposób zachwycający, wykazał się gruntowną znajomością utworu i wydobył z muzyków to, co najlepsze”. Również w Madrycie w 2014 poprowadził prapremierę opery Brokeback Mountain Charlesa Wuorinena, a w 2017 prapremierę opery Eleny Mendozy La ciudad de las mentiras. 

Urodzony w 1975 w Zurychu, obecnie mieszka w Berlinie. Po ukończeniu studiów w zakresie muzykologii i filozofii rozpoczął studia dyrygentury u Christiana Kluttiga w Hochschule für Musik w Dreźnie. Wsparciem dla jego kariery było stypendium Deutscher Musikrat Dirigentenforum (2002–05) oraz stypendium na udział w prowadzonej przez Davida Zinmana American Academy of Conducting w ramach Aspen Summer Music Festival (2003). Repertuar orkiestrowy poznawał także jako asystent Sylvaina Cambrelinga, Marca Albrechta i Petera Rundela. 

Titus Engel dyrygował wieloma renomowanymi orkiestrami, jak Orchestre de l’Opéra de Paris, orkiestra Deutsche Oper Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Mozarteum Orchestra Salzburg, WDR Köln, SWR Baden-Baden/Freiburg, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Orkiestra Symfoniczna Miasta Berna, Mahler Chamber Orchestra oraz orkiestry kameralne w Bazylei, Zurychu, Stuttgarcie i Monachium. Regularnie współpracuje z czołowymi zespołami muzyki współczesnej, jak Ensemble Modern, Ensemble Musikfabrik, ensemble recherche, Collegium Novum Zürich, Remix Ensemble i Klangforum Wien. W latach 2000–12 był również dyrektorem artystycznym zespołu Courage – Dresdner Ensemble for Contemporary Music. 

W centrum jego zainteresowań znajdują się poszukiwania nowych form koncertów oraz dramaturgicznie uzasadnione zestawienia muzyki dawnej i nowej. Obok repertuaru symfonicznego XIX i XX wieku Titus Engel głębokim zainteresowaniem darzy wykonywanie muzyki barokowej na instrumentach zarówno nowoczesnych, jak i z epoki, czego rezultatem są projekty takie jak A ektheischerei, przedstawiony w roku 2010 w berlińskim Konzerthausie, oraz Im Sog der Klänge, w którym chóralna muzyka XVII wieku została zestawiona z prawykonaniami nowych utworów. Przedsięwzięcie zostało zaprezentowane w 2009 w siedzibie NDR w Hamburgu, a w 2010 na Klangspuren w Schwazu oraz na Festwochen Herrenhausen w Hanowerze. 

Jako dyrygent operowy Titus Engel debiutował w 2000 w Dreźnie premierą opery Jakob von Gunten Benjamina Schweitzera. Od tego czasu prowadził m.in. Orfeusza Monteverdiego (Radialsystem Berlin, Theater an der Wien), Don Giovanniego Mozarta, Wolnego strzelca Webera (Kampnagel Hamburg), Holendra tułacza Wagnera i WozzeckaBerga (Opera w Stuttgarcie), Rozbójników (Theater Bremen) i FantasioOffenbacha (Komische Oper Berlin), Orfeusza Telemanna i Betulia Liberata Mozarta (Opera we Frankfurcie), Jasia i Małgosię Humperdincka (Opera w Hamburgu), Akhnaten Glassa (Opera Vlaanderen Antwerp/ Ghent), La Douce Nuneza (Staatsoper Berlin) i Donnerstag aus LICHT Stockhausena (Theater Basel). Może się poszczycić prawykonaniami utworów takich kompozytorów, jak Sergej Newski, Leo Dick, Elena Mendoza, Olga Neuwirth, Michael Wertmüller, Chaya Czernowin na festiwalach i w salach koncertowych oraz teatrach operowych, jak Ruhrtriennale, Berliner Festspiele, MaerzMusik Berlin, Lucerne Festival, Teatr Narodowy w Mannheimie i Philharmonie de Paris. W 2014 został po raz trzeci zaproszony do dyrygowania na Salzburger Festspiele. 

Titus Engel dokonał wielu nagrań dla radia, telewizji i na CD. Jest założycielem Akademie Musiktheater Heute oraz Ligerzer Opernwerkstatt, a także redaktorem kilku książek o współczesnej operze.