Krych, Lilianna

ur. w 1986 roku w Warszawie, dyrygentka, zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną. Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Marka Pijarowskiego (2011). W 2009 roku na tej samej uczelni obroniła pracę magisterską z teorii muzyki. Umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich u Collina Mettersa, Jonathana Bretta oraz Jerzego Salwarowskiego. Współpracowała z Filharmonią Dolnośląską oraz Filharmonią Świętokrzyską. Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych szczeblach, prowadzi m.in. orkiestrę w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie. W roku 2016 debiutowała na Warszawskiej Jesieni, prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore’a Sciarrina Luci mie traditrici. Spektakl został także pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej (Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od października 2017) i z kompozytorami przy wykonaniach i prawykonaniach ich utworów (Wojciech Błażejczyk, Piotr Tabakiernik, Adam Porębski, Agnieszka Stulgińska i in.). Zajmuje się przygotowywaniem muzyki do spektakli teatralnych, m.in. Biegacze z muzyką Nikolet Burzyńskiej (Przegląd Piosenki Aktorskiej, Wrocław 2014), Trojanki wg Eurypidesa w reż. Kamili Michalak z muzyką Marty Śniady (Teatr Polski w Poznaniu, premiera marzec 2016). 

Jako dyrygentka występuje w Teatrze Pieśń Kozła z Wrocławia (spektakle Return to the Voice czy Hamlet w reżyserii Grzegorza Brala m.in. podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych czy Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sibiu). W sezonie 2016–17 była kierownikiem Zespołu Wokalnego Warszawskiej Opery Kameralnej, obecnie pełni taką funkcję w Polskiej Operze Królewskiej. 

Od 2013 współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową jako dyrygent asystent m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carla Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha. 

Brała udział w przygotowaniu niezależnego spektaklu operowego Gwałt na Lukrecji Benjamina Brittena (2013, Stara Drukarnia PAP w Warszawie, Festiwal Miskolc SZEM 2014, Węgry). Dyrygowała operami: Orlando Paladino Haydna (współpraca ASP, UMFC i AT w Warszawie, reżyseria Waldemar Raźniak, 2014) i Don Giovanni Mozarta (Scena Młodych WOK, 2014). Artystycznie i dyrygencko dowodzi Chórem Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, z którym realizuje projekty krajowe i międzynarodowe, warsztaty, koncerty i nagrania. Były wśród nich wykonania: Treatise Corneliusa Cardew (Warszawska Jesień 2016), Pasji wg św. Mateusza J. S. Bacha z udziałem chóru C.O.V. Haarlem (Polska 2010/Holandia 2011), Pasji wg św. Jana (2012 i 2014). W latach 2010–14 prowadziła chór Clil – jedyny w Polsce amatorski chór żydowski, wykonujący muzykę w jidysz, po hebrajsku, w ladino i po polsku. W roku 2011 z zespołem tym nagrała płytę Pieśni szabatowe