SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEM-
PORARY ENSEMBLE

W 2014 roku grupa krakowskich muzyków, występujących razem między innymi w projekcie European Workshop for Contemporary Music, uczestniczyła w Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie w programie dla młodych ansambli. Narodziła się wtedy myśl, by owocną współpracę kontynuować w formie stałego zespołu. Gruntem była wspólna chęć eksploracji muzyki współczesnej oraz wykonywanie jej w takiej formie, która pozwoli rozwinąć się zarówno wykonawcom, jak i słuchaczom.

Pragniemy reinterpretować muzykę już odkrytą i ugruntowaną, odkrywać tę, która wciąż na to oczekuje, i współtworzyć nową, aktualną. Grywamy szeroko pojmowaną kameralistykę, od utworów solowych po skład typu sinfonietta. Dążąc do zespolenia naszych osobowości w nową całość, pracujemy na zasadach równoprawnego partnerstwa, inspirując się nawzajem. Spółdzielnia to zbiór indywidualności artystycznych. Koncertujemy osobno jako soliści, formujemy zespoły kameralne, występujemy w orkiestrach symfonicznych. Aktywność ta nie kończy się jednak na wykonawstwie, część z nas prowadzi też działalność naukową, zajmuje się kompozycją, produkcją muzyczną i organizacją wydarzeń artystycznych. Z tej wszechstronności bierze się nasza otwartość na nowatorskie pomysły i rozwiązania artystyczne. Pierwszorzędne znaczenie w doborze repertuaru mają dla nas indywidualizm, różnorodność i świeżość, a w wykonawstwie – zrozumienie idei muzycznych i estetycznych oraz otwartość i muzykalność poparte warsztatem technicznym. Staramy się także animować powstawanie nowych utworów.

Jeszcze jako członkowie European Workshop for Contemporary Music mieliśmy zaszczyt dzielić scenę z muzykami reprezentującymi takie grupy, jak Ensemble Modern i Ensemble Garage. Wiele zawdzięczamy również dyrygentowi prowadzącemu EWCM, którym jest Rüdiger Bohn. Pośród najistotniejszych festiwali, w których Spółdzielnia brała udział, są Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Audio Art, Musica Moderna, aXes – Triduum Muzyki Nowej.

W ramach 59. Warszawskiej Jesieni dokonaliśmy polskiej premiery opery Salvatore’a Sciarrina Luci mie traditrici, współprodukowanej przez Warszawską Operę Kameralną; jako niezależny zespół wystąpiliśmy z pełnometrażowym koncertem na kolejnym, 60. Festiwalu, między innymi dając prawykonanie utworu Jacka Sotomskiego. 2018 to trzeci rok z rzędu, w którym przygotowujemy na zaproszenie festiwalu Sacrum Profanum międzynarodowy projekt z pogranicza muzyki komponowanej i rozrywkowej. W 2017 roku uczestniczyliśmy w premierze monachomachii Piotra Tabakiernika, spektaklu wyróżnionego w Lublinie Strzałą „Gazety Wyborczej”, oraz dokonaliśmy nagrania kompozycji electrified memories of bloody cherries Jagody Szmytki, które jest częścią przedsięwzięcia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, uświetniającego stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości.