Ryczek, Mateusz
ur. w 1986, w 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). Uczestniczył również w kursach kompozytorskich, m.in. w ramach Ostrava Days czy Composer Collider z Ensemble Musikfabrik.
Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, Stany Zjednoczone, Ukraina), m.in. na festiwalach takich jak Warszawska Jesień (koncerty Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich), Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Dialogi (Mińsk), World Music Days 2014, Kyiv Contemporary Music Days.
Laureat wielu konkursów kompozytorskich (m.in. Crescendo w Tarnowie – I nagroda, 2004; kontrabasowego konkursu kompozytorskiego przy World Bass Festiwal – I nagroda, 2008; Fides et Ratio – III nagroda, 2009; Kompozytorski Koncert Roku 2011 – II nagroda). Jest też stypendystą Ministra Kultury oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego.
Brał udział w projektach Missa Solemnis, Fabryka dźwięku, Hallo Wrocław 2016! (współpraca polsko-niemiecka), Flexible Orchestra czy Music Masters on Air, w ramach którego jego kompozycja fortepianowa Sub-głębia nocy została wykonana na festiwalach w sześciu krajach europejskich.
Uczestniczył także w przedsięwzięciach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, m.in. Góra-dół – być jak Karłowicz (zamówienie Filharmonii w Szczecinie), Tutting (pomysłodawca i kierownik artystyczny, Musica Electronica Nova 2017) czy Step by step (instalacja artystyczna, udźwiękowienie wieży i Mostku Czarownic). Jest autorem muzyki do wielu sztuk teatralnych oraz do filmu Lag Island Tomka Tryzny. W 2013 nakładem Domu Wydawniczego For Tune Records ukazała się jego monograficzna płyta Planetony. Jest prezesem zarządu oddziału wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich.
Wybrane utwory: R152 na flet, wibrafon, kontrabas i fortepian (2004), Taniec z garnkami na flet, ksylofon, zestaw instrumentów kuchennych i fortepian (2004), Dies irae na chór i orkiestrę (2005), Mirror na dwa fortepiany w relacji ćwierćtonowej i perkusję (2005), Cykl 24 Danyszowych na syntetyczne instrumenty sterowane przez komputer (2005–07), Breath na trio smyczkowe (2006), Piosnka z Otłoczyna I. Hommagé à dziadek Bronek na akordeon dziecięcy i fortepian (2006), Medytacje I. Świta na skrzypce i fortepian (2006), Piosnka z Otłoczyna II. Dźwięki dzieciństwa na flet, skrzypce, metalową perkusję i fortepian (2007), Harmonia mundi na zespół w trzech grupach z koncertującym fortepianem (2007), Sancuts na sopran, mezzosopran, baryton, kwartet smyczkowy i organy (2007), Kręgi Saturna na kontrabas solo (2007), Rytuały czasu na orkiestrę (2007–08), NGC 4414 na dwa fortepiany i dwie perkusje (2008), Pieśń Anioła Stróża na saksofon solo i zespół młodzieżowy (2008), Neptun na flet altowy i live electronics (2008), O koniku szachowym, który zgubił złotą podkowę, opera dla dzieci do libretta Marty Ćwiklińskiej (2008), Proxima Centauri na organy (2008), Fuga sprzed stu lat na orkiestrę smyczkową (2008–09), Medytacje II. Tęsknota wschodzącego słońca na fortepian (2009), Rycerze wieków na dwa chóry rozstawione stereofonicznie (2009), Piosnka z Otłoczyna IV. Dwa słowa księżniczki do lubego w obejściu na głos i live electronics (2010), Espilon Aurigae na wiolonczelę i kontrabas (2010), Infrasymfonia na orkiestrę (2010), Metasonorana orkiestrę (2010), Strzępy snu na kwartet smyczkowy (2010), Sub-głębia nocy na fortepian (2011), Miedziane niebo na głos i komputer lub na sopran i komputer (2011), Dom wariatów na klarnet, gitarę elektryczną, wiolonczelę, akordeon i wideo Piotra Bartosa (2011), Seven Knocks na trzy marimby (2011), Warkocz Andromedy na dwie perkusje (2011), Sagittarius A na saksofon altowy i live electronics (2011), Nebulae (Mgławice) (2012), Przebłysk pamięci na orkiestrę smyczkową i komputer (2012), Ocean of Europa na flet, klarnet basowy, puzon i 12 wiolonczel (2012), Dźwięki zza żelaznej kurtyny, kolaż dla Galerii Sztuki Współczesnej Piotra Nowickiego (2012), Ether na flet, kontrabas i fortepian (2013), Ukryte światło na wiolonczelę solo (2013), 28 dni Księżyca na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda (2014), Tuba Dei na orkiestrę młodzieżową i elektronikę (2014), Przesłuchy na harfę i ensemble (2014), Menażeria na film animowany, sampler, kontrabas, perkusję (2015), Songs of Rozalia na flet, oboje, altówkę i wiolonczelę (2015), Fanfara czarownic na kwartet dęty blaszany (2015), Bardzo smutna piosenka na sopran, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2016), Requiem dla Przejścia Świdnickiego na elektronikę (2016), Hommage à Carl Czerny na elektroniczną altówkę (2017), Słodko-gorzko na orkiestrę i chór (2017), Góra i dół, suita na tematy zaczerpnięte z twórczości Mieczysława Karłowicza na orkiestrę i elektronikę (2017), Poławiacz cieni, opera kameralna na podstawie prozy Erny Rosenstein (2018), Katalog chmur na dwa fortepiany i wideo (2018).