Kupczak, Sławomir

ur. w 1979 we Wrocławiu, studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu u Jana Antoniego Wichrowskiego oraz kompozycję komputerową u Cezarego Duchnowskiego. W macierzystej uczelni odbył ponadto studia podyplomowe w zakresie kompozycji specjalnej (u Stanisława Krupowicza), kompozycji komputerowej (u Cezarego Duchnowskiego) oraz muzyki teatralnej i filmowej. Brał udział w międzynarodowych kursach dla młodych kompozytorów w Radziejowicach (2000), Gdańsku (2001) i Canterbury (Wielka Brytania, 2006). W 2006 roku jego utwór Anafora VI uzyskał czwartą lokatę na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w kategorii młodych kompozytorów. W tym samym roku za utwór Anafora VII – Lament otrzymał II nagrodę w 48. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda organizowanym przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Anafora V na wiolonczelę i komputer reprezentowała w 2004 roku Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Rzymie. Dwa inne utwory kompozytora – Res Facta 4 tańce z przygrywką – w 2015 roku reprezentowały Polskie Radio w III edycji konkursu Palma Ars Acustica w Berlinie. 

Sławomir Kupczak jest twórcą muzyki solowej, kameralnej, symfonicznej, elektroakustycznej, teatralnej (do przedstawień w reżyserii Jakuba Porcariego, Krzysztofa Rekowskiego, Krzysztofa Globisza, Piotra Jędrzejasa, Marii Spiss i Pawła Passiniego) i filmowej. Pisał na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Jesieni, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Światowych Dni Muzyki MTMW we Wrocławiu, zespołu NeoQuartet, Fundacji 4.99, festiwali Musica Electronica Nova i Musica Polonica Nova, Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Stowarzyszenia Turning Sounds, Festiwalu Laboratorium Myśli Muzycznej, Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, Brand New Music Festival, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni (przy wsparciu finansowym Ernst von Siemens Musiksti ung) oraz Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Jego utwory były wykonywane na najważniejszych festiwalach w Polsce i za granicą, takich jak Sacrum Profanum (w ramach koncertu monograficznego), Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Prawykonań, Kontrasty (Ukraina), International Actual Music Festival The Other Space w Moskwie, Ohren auf Europa – Biennale der Neuen Musik w Düsseldorfie, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Audio Art Festival w Krakowie i Warszawie, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Aksamitna Kurtyna we Lwowie, Synthèse w Bourges, Polska!Year w Wielkiej Brytanii, Sonorites Festival w Belfaście i Prix Italia. Od 2004 roku jest nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze, prowadzi Szkolną Orkiestrę Symfoniczną oraz zajęcia z kształcenia słuchu, harmonii i podstaw aranżacji, a także ćwiczenia z kompozycji. W maju 2015 roku odbyła się premiera jego opery kameralnej Voyager w reżyserii Michała Borczucha, napisanej na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. 

Wybrane utwory: Casus to John Cage na flet prosty, klarnet, puzon, skrzypce, kontrabas, fortepian, pokrywkę od garnka, telefony komórkowe i dyrygenta (2001), Akwaforta na głos żeński, okarynę, flet prosty, taśmę i komputer (2002), Anafora IIIna klawesyn, skrzypce i fagot (2002), Anafora IV na elektronikę (2003), Rymowanki na marimbę i smyczki (2003), Fluxus, utwór sceniczny na głos żeński, skrzypce, fortepian, tancerki, aktora i komputer (2003), Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004), Cetirizini dihydrochloridum na elektronikę (2004), Res Facta na flet i fortepian (2004), Anafora VI na kwartet smyczkowy i komputer (2005), Figlikina elektronikę i fortepian preparowany (2005), fletcetera na głos, instrumenty dęte, kwartet smyczkowy i komputer (2005), Kreacja I (myśląc o Tomaszu Sikorskim) na flety proste, klawesyn i elektronikę (2005–06), Divertimentona osiem instrumentów (2006), Anafora VII – Lament na głos żeński, wiolonczelę, fortepian i taśmę (2006–07), De profundis na głosy (2008), Penultima na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2008), Le coucou pour violoncelle (2008), I Symfonia „Capax Dei” na orkiestrę i chór mieszany (2008–10), Dossier A.Z. na trzy saksofony i orkiestrę (2009), Z listopada 2010 na komputer do tekstu Josepha Conrada (2010), Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty, instalacja dźwiękowa na podstawie listów kompozytora w reż. Kuby Kowalskiego na live electronics (2010), White over Red na chór mieszany (2010/11), Raport na komputer (2011), Analogya 1 na theremin, syntezatory analogowe i zespół kameralny (2012), Kapeluszna komputer do tekstu Oliviera Sacksa (2012), Kolibry na orkiestrę (2012), Analogya 2 na dwa flety, fortepian, przedmioty i komputer (2013), Krawędzie na orkiestrę smyczkową, perkusję i elektronikę (2013), II Symfonia na gitarę elektryczną, perkusję, elektronikę i 100 motocykli (2014), Koncert dla 11 (2014), 4 tańce z przygrywką na akordeon i elektronikę (2014), Trzecie miejsce po przecinku na klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2014), Rysa na komputer (2015), Voyager, opera kameralna do libretta Michała Borczucha (2015), nie wiem, performans plenerowy (2016), Widziałem cię na kontratenor i fortepian (2016), Trzy tańce na dwoje skrzypiec i elektronikę (2016), Pełniana rhodes piano, orkiestrę smyczkową i elektronikę (2017), Naira na osiem wiolonczel (2017), Halny na elektronikę i improwizującą ecistkę (2017), Wrażliwe dane na fortepian, altówkę i wiolonczelę (2018), bum na komputer (2018).