Wang, Ying

ur. w Szanghaju, studia odbyła w Konserwatorium w Szanghaju i Wyższej Szkole Muzyki i Tańca w Kolonii, którą ukończyła w 2011. W 2010 uzyskała także stopień magistra muzyki współczesnej w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie. W 2012 odbyła kurs kompozycji i informatyki muzycznej w paryskim IRCAM.

Jej muzyka jest osobistą syntezą chińskiego idiomu z nowymi technikami europejskiej awangardy. Według Yorka Höllera Ying Wang "wkrótce dołączy do najlepszych kompozytorów młodego chińskiego pokolenia".

Ying Wang współpracowała z takimi muzykami i zespołami, jak Markus Stenz, Brad Lubman, Marcus Creed, Muhai Tang, Nina Janssen, Camilla Hoitenga, Ensemble Phoenix Basel, Deutsche Radio Philharmonie, Gürzenich Orchester, Symfonicy Brandenburscy, orkiestry lharmoniczne w Giessen i Heidelbergu, Avanti Orchester Helsinki, Lucerne Festival Academy Ensemble, Norrbotten - Neo Ensemble, Ensemble Resonanz, Tokyo Sinfonietta, Phace Ensemble, Klangforum Wien i wiele innych.

Jest laureatką wielu wyróżnień, m.in. stypendium International Ensemble Modern Academy (2009-10), Matrix 11 i Matrix 12 SWR Experimentalstudio, Herrenhaus Edekoben (z polecenia Petera Eötvösa), Giga-Hertz-Preis (2013), nagrody kompozytorskiej na Biennale Brandenburskim (2013), japońskiej nagrody Irino, Heidelberger Künstlerinnenpreis (2017). Była rezydentką Urzędu Kanclerza Austrii (2014) i festiwalu Forum Neuer Musik Radia Kolońskiego (2015). W 2017 jest stypendystką Künstlerhof Schreyahn. W tym roku nakładem wytwórni Wergo ukazała się jej płyta Tun Tu.

Jej kompozycje powstawały na zamówienie m.in. SWR, DLF, WDR, Fundacji Ernsta von Siemensa, Festiwalu w Lucernie, Rady Muzycznej Landu Nadrenia Północna-Westfalia, Kunststi ung NRW, Förderverein Brandenburger Symphoniker oraz Kassel Musiktage. Mieszka w Berlinie, Wiedniu i Szanghaju.

Wybrane utwory: Die Gasse im Regen na aktora, et altowy, harfę i chór (1999), Wild Grass, opera kameralna do libretta kompozytorki wg Lu Xuna (1999-2000), Illusion na sheng i kwartet smyczkowy (2000), Phantasmagoria na orkiestrę (2008), Steel Steam Storm na orkiestrę (2008-09), Nur Ich na zespół (2009), Compass na klarnet, wiolonczelę, fortepian i elektronikę (2009-10), Compass na klarnet, waltornię, wiolonczelę, fortepian i elektronikę (2009-10), Focus-Axis na zespół (2010), Imprint - Blue na fortepian (2010), F-Ü-I-D na baryton i fortepian (2010), Pie-R-Rot na dwa soprany i zespół (2010), Fusion na orkiestrę (2011), 3 Nonsense Stücke na głosy (2011), Build Up na shakuhachi, shō, pipę, koto i guzheng (2012), Fokus-Spaltung na perkusję (2012), Tun·Tu na saksofon barytonowy i elektronikę (2012), Unermüdlich strömend, nahezu transparent na orkiestrę (2013), Step Through Step na orkiestrę (2013), Groovulation na zespół, elektronikę i projekcję na żywo (2013), Coffee & Tea na zespół i elektronikę (2013), Polyhedron, kwartet smyczkowy (2013), ...de neige na trio perkusyjne i głos (2013), Schwarzes Holz na orkiestrę symfoniczną i tárogató (2014-15), LTD 1 na orkiestrę (2016-17), Nuzar na perkusję, gitarę elektryczną i smyczki (2017), Kuafu na dwa soprany, alt, baryton, akordeon i pipę (2017), ROBOTICtack na zespół i elektronikę (2017), Snapshot na erhu, fortepian i elektronikę (2017).