Tan, Anthony

kompozytor i pianista kanadyjski, mieszkaniec Montrealu. Wykonuje muzykę elektroniczną, improwizuje. Otrzymuje prestiżowe zamówienia, np. od SWR Experimentalstudio, Ensemble Recherche, lharmonii w Dreźnie, Ensemble Contemporaine de Montréal, Les Cris de Paris, Ensemble Cairn, L'Orchestre de la Francophonie Canadienne, Ensemble Moderne Academie, Le Nouvel Ensemble Moderne, New Orford String Quartet, Toca Loca, Turning Point Ensemble, New Music Concerts, Rubbing Stone Ensemble. Jego muzyka była prezentowana na wielu festiwalach, takich jak Tonlagen (w dzielnicy Drezna Hellerau), Imatronic (ZKM), NYC electroacoustic festival, ICMC (Montreal, Nowy Jork), Matrix (SWR Freiburg i. Br.), Voix-Nouvelles (Royaumont), Domaine Forget, Acanthes.

Niezależnie od tego, czy pisze dla zespołów klasycznych, czy dla siebie jako pianisty improwizatora, zawsze skupia się na psychofizycznych doświadczeniach dźwiękowych i kontekście kulturowym muzyki. Na jego twórczość wywarły wpływ doświadczenia klubowego didżeja, ale także klasyczna tradycja kompozytorska i pianistyczna, wchłonięta w trakcie studiów.

Wśród ważnych wyróżnień Anthony Tan wymienia wejście do finału Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Edwarda Griega, Giga-Hertz Förder Prize na Międzynarodowym Konkursie live electronics podczas Hamburg Klangwerktage (2011), stypendium SWR Experimentalstudio (2012), złoty medal za grę na fortepianie, przyznany przez Royal Conservatory of Music w Kanadzie, oraz nagrodę publiczności i jurorów na ECM+ Generation 2014 tour.

Anthony Tan ukończył klasę mistrzowską w Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie u Marka Andre i Franza Martina Olbrischa. Obronił doktorat w McGill University w Montrealu, gdzie pracował z Johnem Rea (kompozycja) i Stephenem McAdamsem (psychoakustyka). Tematem jego dysertacji były percepcja barwy i jej funkcja w muzyce.

Wybrane utwory: Whether na wiolonczelę i fortepian (2002), Interleaved na skrzypce i wiolonczelę (2004), Morning Chorus na waltornię (2005), Paths to Your Door na fortepian (2005), Omnibus na fender Rhodes, syntezator Roland JX3P, fortepian i pliki dźwiękowe stereo (jeden wykonawca) (2006), Cantos Instrument Demonstrations, prezentacja różnych elektronicznych instrumentów klawiszowych (2006), Natspontawa na obój, wiolonczelę, akordeon, róg i fortepian (2006), Orison na zespół 15 wykonawców (2007), ...then time killed the wind... na kwartet perkusyjny i elektronikę (2008), Jeux d'ombres na wiolonczelę, live electronics i tancerkę (2008), trois esquisse sur une pose na fortepian, et, saksofon, perkusję i live electronics (2009), Unravel na skrzypce, próbki z falami Martenota i live electronics (2009), Quixotic na zespół 13 wykonawców (2009-10), I am Dotted Silver reads..., kwartet smyczkowy (2010), Re:Pose na dwa fortepiany, perkusję i elektronikę (2010), ...this chain... na perkusję solo, sekstet instrumentalny i elektronikę (2011), Pose I - between the sadness na sopran i elektronikę (2011), Bardo na głosy (tenor i bas), obój i wiolonczelę (2011), Observing the Ph(r)ase na oktet (2013), Pose II - On the Shadows of Ideas na fortepian i elektronikę (2013), Ksana I na orkiestrę (2014), Ksana II na 15 instrumentów (2014), On the Sensations of Tone I na zespół (2015), Pose III - Integration Ritual na saksofon altowy solo, monofoniczne źródło dźwięku i elektronikę (2015), Un/divided na alt, septet instrumentalny i live electronics (2015), A Manual of Qualities na fortepian, sopran i perkusję (2016), On the Sensations of Tone II na oktet i elektronikę (2016), Pose IV: in situ na perkusję solo i elektronikę (2016), Horizontal and Vertical Forces II na kwartet perkusyjny i elektronikę (2017), muzyka akuzmatyczna, muzyka do układów choreograficznych.