Blecharz, Wojtek

urodzony w Gdyni w 1981, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Odbył studia doktoranckie z kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w twórczości i wykonawstwie muzyki współczesnej. Współorganizuje wraz z Pawłem Mykietynem festiwal muzyczny Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie. W dorobku kompozytorskim ma utwory orkiestrowe, kameralne, solowe, chóralne, a także muzykę do sztuk teatralnych oraz teatru tańca. W zakresie ostatniego z wymienionych gatunków współpracuje z Jackiem Łumińskim i Śląskim Teatrem Tańca w Bytomiu. Komponował także muzykę do spektakli dla takich zespołów i scen, jak: Kokoro Dance (Vancouver), City Dance Ensemble (Waszyngton), Coming Back To The Roots (Filadelfia), BalletMet (Columbus w stanie Ohio), Theatre of Witness (Filadelfia), Teatr Powszechny w Warszawie i Teatr Wybrzeże w Gdańsku. W 2012 otrzymał nagrodę-stypendium za "doskonałość w kompozycji" podczas 46. Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, w 2013 został laureatem konkursu kompozytorskiego IMPULS w Austrii. W 2012 nominowany do Paszportu "Polityki" w kategorii muzyki poważnej, w 2013 do nagrody Orlenu "Polacy z werwą" oraz do nagrody Programu Trzeciego Polskiego Radia Kulturysta Roku. Jego opera Transcryptum, zamówiona przez Teatr Wielki - Operę Narodową w Warszawie, została nominowana do nagrody "Gazety Wyborczej" Wdechy jako wydarzenie kulturalne 2013 r. W 2015 realizacja teatralno-chóralnego utworu z muzyką Blecharza M(other) Courage w reżyserii Marty Górnickiej, pisana na zamówienie Staatstheater Braunschweig, została uznana za jedno z 60 najlepszych przedstawień w Niemczech.

W październiku 2016 Blecharz uczestniczył w 15-dniowej instalacji Ariego Benjamina Meyersa w Hamburger Bahnhof w Berlinie, komponując przez cztery godziny dziennie w muzeum.

Wybrane utwory: Four preludes for piano (1999/2003), Psalmus 82 na chór mieszany a cappella (2003-04), dim na głos, wiolonczelę, akordeon i fortepian (2006-07), xyz na skrzypce i fortepian (2007-08), Airlines na flety proste (czterech wykonawców) (2007-08), Torpor na skrzypce, klarnet basowy, perkusję i fortepian (2008), Hypopnea na przestrojony akordeon (2010), -onym na flet basowy, klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i live electronics (2011), Phenotype na preparowane i ampli kowane skrzypce (2012), Means of Protection na głos żeński, akordeon i wiolonczelę (2012), K'an na steel drum i ok. 130 patyczków (2012), Transcryptum, opera-instalacja na głos żeński, wiolonczelę, flet altowy, dwie perkusje, dwa akordeony i klarnet kontrabasowy (2011-13), DFRGMNTD (I ow) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2011), DFRGMNTD (I am) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2013), Small talks na głośnicę akordeonową i saksofon barytonowy (2012-13), September. The next reading na głos, dwóch pianistów (jeden fortepian) i dwie perkusje (2013-14), (one)[year](later) na tenor, flet, erhu, pipę, guzheng, yang qin i perkusję (2014), blacksnowfalls na kotły solo (2014), Liminal Studies na kwartet smyczkowy (2014), ocean is not enough na 13 wykonawców (2014), Counter-Earth na klarnet, głos i death whistle (jeden wykonawca) (2015), no more stories na flety (dwóch wykonawców) i wideo (2015), A bright, empty space na kwintet dęty drewniany i dźwięki elektroniczne (2015), Audioroom, instalacja dźwiękowa (2016), Axis na generatory rytmów, analogowe syntezatory i wiolonczelę (2016), Park-Opera, opera-instalacja (2016), Soundwork na ośmiu wykonawców (2016), Body-Opera, opera-instalacja (2016-17), House of Sound, koncert-instalacja (2017).