Jodlowski, Pierre

ur. w roku 1971 w Tuluzie. Kompozycji uczył się w Conservatoire de Lyon oraz na kursach w IRCAM. Od 1998 roku kieruje grupą artystyczną éOle, a w latach 1998-2014 był dyrektorem artystycznym festiwalu Novelum w Tuluzie. Jego utwory wykonywane były na licznych festiwalach muzyki współczesnej we Francji i za granicą oraz w ośrodkach artystycznych związanych z tańcem, teatrem, sztuką i muzyką elektroniczną.

Jego twórczość rozwija się obecnie w wielu kierunkach - obrazu, programowania muzyki, reżyserii, a przede wszystkim studiów nad dynamicznymi relacjami w przestrzeniach scenicznych. Jodlowski traktuje muzykę jako sztukę aktywną, zdolną do silnego oddziaływania zarówno w wymiarze fizycznym (poprzez energię, gest i przestrzeń), jak i psychicznym (poprzez skojarzenia, pobudzanie pamięci i wyobraźni). Jodlowski jest także wykonawcą; występuje solo lub z innymi artystami, m.in. Jeanem Geo royem (perkusja), Cedrikiem Jullionem (flet) i Wilhelmem Latchoumią (fortepian), w triu z Rolandem Auzetem (perkusja) i Michelem Portalem (saksofon i klarnet) oraz w duecie z Alexem Babelem (perkusja). Jest także scenografem projektów teatralnych, instalacji, koncertów i oratoriów. Współpracował z IRCAM, Ensemble intercontemporain, CIRM, GRM, Radio France, festiwalem w Donaueschingen, Concours de Piano d'Orléans, Glasgow Minimum Essential Medium. Brał też udział w europejskim projekcie Integra. Jest laureatem wielu międzynarodowych nagród, m.in. w 2002 i 2012 otrzymał nagrody stowarzyszenia SACEM, a w 2003 i 2004 był rezydentem w Berlińskiej Akademii Sztuki. W roku 2013 zdobył nagrodę fonograficzną Académie Charles Cros, a w 2015 - Grand Prix Lycéen des Compositeurs za utwór Time & Money. Jego dzieła wykonywane są w czołowych ośrodkach we Francji, Europie, Kanadzie, Chinach, Japonii, Stanach Zjednoczonych i na Tajwanie. Mieszka we Francji i w Polsce.

Wybrane utwory: Éclats de ciel na klarnet i elektronikę (1995), De Front na ośmiu muzyków i elektronikę (1999), Barbarismes na 14 muzyków i ścieżkę dźwiękową stereo (2001), Is it this na skrzypce, klarnet basowy, wideo i elektronikę (2001), Mendel, instalacja multimedialna (2000-05/09), Géo-Métries na skrzypce, obój, wiolonczelę i elektronikę (2003), Chorus 1A na perkusję (1996-2003), Mecano 1 na perkusję i metronom (2004), Time & Money na perkusję, wideo i elektronikę (2006), People / Time na pięciu muzyków, wideo i elektronikę (2006), 60 Loops na kwartet smyczkowy i elektronikę (2006), Collapsed na saksofon, perkusję i elektronikę (2007), 24 Loops na 2-8 perkusistów i elektronikę (2007), Criogenesis na wiolonczelę (2007), Respire na 11 muzyków, wideo i elektronikę (2008), Coliseum na czterech muzyków i elektronikę (2008), Suite 54 na orkiestrę (2009), Passage, instalacja (2009), Grainstick, instalacja multimedialna (2010), Ghost Woman, instalacja wideo (2010), L'aire du dire na 12 głosów, wideo i elektronikę (2011), Série-C na fortepian i stereofoniczną ścieżkę dźwiękową (2011), Limite Circulaire na flet i ośmiokanałową ścieżkę dźwiękową (2011), The Tremendous Wave na saksofon, fortepian, perkusję i elektronikę (2011), Hyperspeed Disconnected Motion na flet Paetzolda, flet kontrabasowy, obiekty, wideo i ścieżkę dźwiękową (2012), Narcisse(s), kompozycja elektroakustyczna do choreogra i (2012), Série bleue na fortepian i ścieżkę dźwiękową stereo (2013), Le dernier songe de Samuel Beckett na saksofon i elektronikę (2013), Ombra della mente na sopran, klarnet basowy, scenografię, światła i elektronikę (2013), Les Beaux orages, kompozycja elektroakustyczna do pokazu żonglerskiego (2013), Induction, kompozycja elektroakustyczna do choreografii (2013), Post Human Computation na gitarę elektryczną, wideo i ścieżkę dźwiękową stereo (2014), Ghost Haendel na fortepian, smartfon i ścieżkę dźwiękową stereo (2014), Twins Peak na trio perkusyjne, wideo i elektronikę (2014), is Leads to an Emotional Stasis na skrzypce, perkusję, fortepian, scenografię, światła i elektronikę (2014), Lessons of Anatomy 1. Book of Harpsichord na klawesyn solo, wideo i ścieżkę dźwiękową stereo (2015), rènes, instalacja interaktywna z czujnikami ruchu i ośmiokanałowym systemem dźwiękowym (2015), Soleil noir na sopran, dziewięciu muzyków, wideo, scenografię, światła i elektronikę (2015), 4 Etiudy audiowizualne na różne instrumenty, elektronikę i wideo (2016), Diary, Random and Pickles na pięć instrumentów, grupę dzieci, scenografię, światła i elektronikę (2016), Soleil blanc, instalacja (2016), Ultimatum na orkiestrę smyczkową, dwóch perkusistów ad libitum, taśmę lub tekst mówiony na żywo i ścieżkę dźwiękową stereo (2016), Tadmor, kompozycja elektroakustyczna do filmu M. Borgmann (2016), Ghostland, spektakl na czterech muzyków, lalkarkę i warstwę audiowizualną (2017).