Qin, Wenchen
ur. w 1966 w Erdos w Mongolii Wewnętrznej, od 1987 uczęszczał do Konserwatorium w Szanghaju, gdzie jego nauczycielami kompozycji byli Xu Shuya i Zhu Jianer. Po ukończeniu studiów w 1992 wykładał w Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie. W 1998 otrzymał stypendium DAAD, dzięki któremu studiował u Nicolausa A. Hubera w Konserwatorium Folkwang w Essen. Po powrocie do Chin w 2001 ponownie prowadził wykłady w Centralnym Konserwatorium. Wenchen Qin jest jednym z czołowych chińskich kompozytorów swego pokolenia. Sięgając po tradycyjne instrumenty chińskie, tworzy pomosty między tradycją swego kraju i zachodnią awangardą.
W ostatnich latach stworzył wiele utworów na zamówienie instytucji zagranicznych. Współpracuje z wybitnymi zespołami, jak Ensemble Recherche, Ensemble intercontemporain, L'Ensemble Itinéraire, Ensemble Europa Antidogma, Orkiestra Symfoniczna Tokio, RSO Berlin, Ensemble Of Line, Orkiestra Filharmonii w Petersburgu, Nieuw Ensemble, Ensemble Phoenix Basel, Orkiestra Filharmonii w Helsinkach, Contemporary Music Ensemble Korea (CMEK), Sinfonia Varsovia. Jego utwory były wykonywane m.in. na Biennale Nowej Muzyki w Hanowerze, Holland Festival, Transatlantic Festival, Chińsko-Japońskim Festiwalu Muzyki, Beethovenfest Bonn, Warszawska Jesień i Shanghai Spring International Music Festival. Wydawcą dzieł Qina jest Sikorski Verlag.
Wybrane utwory: Yi Yun na orkiestrę (1991-92), He-yi na guzheng i zespół (1998), huai sha na zespół (2000), The Sun Shadow III na harfę, wiolonczelę i perkusję (2000), Yin Ji na orkiestrę (2000-01), The Spirit of the Mountains na sopran, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2003-04), Pilgrimage in May na orkiestrę (2004), Wind-Moon Consonance na szeng, et prosty i orkiestrę (2004), The Sun Shadow VI na zespół kameralny (2005), The Sun Shadow VII na sześć instrumentów smyczkowych (2005), Five Songs on the Horizon na wiolonczelę, akordeon i smyczki (2005), Pipa Words na pipę (2006), Sounds that Awake Memories na et prosty, shô, gitarę i perkusję (2006), Koncert na wiolonczelę i orkiestrę "Dawn" (2008), The Sun Shadow VIII na et piccolo, obój, klarnet i perkusję (2009), Antiphony na et piccolo, obój, klarnet, fortepian, perkusję i dwunastu wokalistów (2009), Calling for Phoenix na suonę i orkiestrę (2010), The Nature's Dialogue na taśmę i orkiestrę (2010), Two Pieces na guzheng solo (2011), Across the Skies na pipę i orkiestrę smyczkową (2012), Koncert na skrzypce i orkiestrę (2012), Morning Sound over the Land na zespół (2013), Wind Lament na kwartet smyczkowy (2013), Listen to the Valleys na zespół (2014), Echo from the Other Shore na szeng i orkiestrę (2015), The Cloud River, koncert na szeng i orkiestrę (2017).