Śniady, Marta

ur. w 1986 r. w Pabianicach. Kompozytorka, teoretyk muzyki. Ukończyła z wyróżnieniem kompozycję w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego (2010) oraz teorię muzyki pod kierunkiem Ewy Kowalskiej-Zając (2011) w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Przez dwa lata kształciła się w ramach Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej w Łodzi. Brała udział w kursach prowadzonych przez Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Grażynę Pstrokońską-Nawratil (Akademia Muzyczna we Wrocławiu). W 2013 i 2014 roku uczestniczyła w kursach „Synthetis” w Radziejowicach, gdzie kształciła się pod okiem takich kompozytorów, jak Miguel Azguime, Mauricio Sotelo, Mauro Lanza, Zygmunt Krauze, Paweł Hendrich, Alessandro Solbiati, Paul Patterson oraz Chen Yi.

Jest autorką muzyki instrumentalnej, scenicznej (Trojanki Eurypidesa w reż. Kamili Michalak, Teatr Polski w Poznaniu), zajmuje się także muzyką elektroakustyczną i twórczością audio-wideo.

W 2016 r. Polskie Radio zgłosiło nagranie utworu aer (zarejestrowane podczas ubiegłorocznej Warszawskiej Jesieni) na 63. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów. Utwory kompozytorki były również prezentowane m.in. w ramach Umami Live festiwal w Berlinie, Audio Art Festival w Krakowie, łódzkich festiwali Musica Moderna i Musica Privata oraz w Filharmonii Łódzkiej. Współpracowała z takimi zespołami kameralnymi, jak Kwartludium, ElettroVoce i Spółdzielnia Muzyczna. Zdobyła I nagrodę w XI Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie oraz III nagrodę w konkursie zorganizowanym z okazji 60-lecia Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od 2009 współpracowała z „Dziennikiem Łódzkim” jako krytyk muzyczny, ponadto publikowała w czasopiśmie „Glissando”. Obecnie pracuje na stanowisku asystenta w łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie obroniła doktorat (2015), którego promotorem była Agata Zubel.

 

Wybrane kompozycje: Dusza z ciała wyleciała na chór mieszany a cappella, sł. Anonim (2007), Closeness na chór mieszany a cappella, sł. Jan Paweł II (2008), Spectronic na kontrabas i elektronikę (2009), Mad girl’s love song na sopran, wiolonczelę i orkiestrę, sł. Sylvia Plath (2010), 3 Pictures With Dimensions 10x13 cm na dwa fortepiany (2010), Garbage na komputer solo (2010), Pieces of Chopin after bottle of wine, instalacja audiowizualna (2011), Exorta na aktora i elektronikę (2011), s!c na głos, fortepian i elektronikę (2012), aSH na skrzypce, klarnet, fortepian i perkusję (2012), Kallisto na komputer solo (2012), Utter silence na flet solo (2013), s!c2 na sopran i elektronikę (2013), Stabat Mater na chór mieszany a cappella (2013), aer na klarnet/klarnet basowy i orkiestrę kameralną (2014), un na marimbę solo (2015), ore na perkusję solo (2015), closer na wiolonczelę solo, wideo i elektronikę (2015), l(m) na zespół kameralny (2016), <<<st)i(ll<<< na akordeon i altówkę (2016), Memoopera na głos, zespół instrumentalny i wizualizacje (2016).