Takasugi, Steven Kazuo

ur. 1960 w Los Angeles, twórca muzyki elektroakustycznej. Uzyskał doktorat w dziedzinie kompozycji na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego. Obecnie jest adiunktem na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Harvarda oraz kierownikiem Letniego Instytutu Kompozycji na tej samej uczelni. W 2016 roku jest także Riemen and Bakatel Fellow for Music w Radcliffe Institute for Advanced Study przy Uniwersytecie Harvarda. Laureat licznych nagród, m.in. John Simon Guggenheim Fellowship (2010), dwóch zamówień z Fundacji Ernsta von Siemensa oraz artysta rezydent Japan Foundation Artist Residency.

Jego utwory wykonywane są na całym świecie. Takasugi jest także cenionym profesorem kompozycji, prowadzi kursy mistrzowskie w Singapurze, Stuttgarcie, Tel Awiwie, Darmstadcie i na Harvardzie. Wykładał na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego i Kunitachi College of Music w Tokio. Jest także autorem esejów o muzyce i jednym ze współzałożycieli „Search Journal for New Music and Culture”. Organizator licznych paneli dyskusyjnych na temat muzyki nowej, w tym konferencji na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Harvarda i w ramach Darmstadt Forum.

W pracy kompozytorskiej skupia się na zbieraniu i archiwizowaniu nagrań akustycznych, które grupuje w wielkie bazy danych zawierające tysiące rekordów zebranych przez dziesięciolecia badań. Nagrania te poddaje następnie komputerowej obróbce algorytmicznej aż do ujawnienia ukrytych zjawisk dźwiękowych, energii i relacji. W swoich utworach oprócz warstwy elektronicznej wprowadza także partie instrumentalne wykonywane na żywo: współdziałanie tych dwóch warstw owocuje zadziwiającymi zdwojeniami brzmieniowymi przypominającymi efekt brzuchomówstwa.

 

Wybrane utwory: Migotliwa niepewność, muzyka elektroakustyczna (1999), Żargon nicości, muzyka elektroakustyczna (2002–03), Dziwna jesień, muzyka elektroakustyczna (2003– 04), Lep na muchy, muzyka elektroakustyczna do tekstów Roberta Musila (2005), Listy z więzienia, muzyka elektroakustyczna (2005, nowa wersja: 2009), Dziennik płuca, muzyka elektroakustyczna (2006–07), Die Klavierübung na fortepian (2007–09), Sideshow, muzyka elektroakustyczna do tekstów Karla Krausa (2009–15).