ur. 1979 w Mariborze (Słowenia), ukończył studia kompozycji i teorii muzyki pod kierunkiem Marka Miheveca w Akademii Muzycznej w Lublanie. Naukę kompozycji kontynuował u Lothara Voigtländera w Dreźnie i Wolfganga Rihma w Karlsruhe, gdzie uzyskał także dyplom kursu technologii muzycznej Thomasa A. Trogego. W sezonie 2009/10 uczestniczył w Międzynarodowej Akademii Ensemble Modern i w Akademii Opery Współczesnej Fundacji Deutsche Bank.
Vito Žuraj współpracował z wybitnymi muzykami i zespołami, jak New York Philharmonic, RSO Stuttgart des SWR, Hessischer Rundfunk Sinfonieorchester, Filharmonia Słoweńska, Klangforum Wien, Scharoun Ensemble, ensemble recherche i RIAS Kammerchor. Wykonaniami jego kompozycji dyrygowali m.in. Matthias Pintscher, Johannes Kalitzke, Beat Furrer i Emilio Pomàrico. Utwory Žuraja były wykonywane m.in. na Salzburger Festspiele, New York Philharmonic Biennial, Ultraschall Berlin, Wakacyjnych Kursach w Darmstadcie, Gaudeamus Muziekweek, Manifeste Paris, Festiwalu Takefu w Japonii, a także w MoMA w Nowym Jorku, Berliner Philharmonie, Mozarteum w Salzburgu, Filharmonii w Kolonii i Semper Oper w Dreźnie. Orlando. Das Schloss, pierwsza opera tego twórcy, był przedstawiony po raz pierwszy w roku 2013 w Theater Bielefeld. Intensywna działalność na polu muzyki elektronicznej zaowocowała współpracą artysty z Experimental Studio des SWR we Fryburgu Bryzgowijskim, IRCAM-em i ZKM Karlsruhe.
Vito Žuraj jest laureatem licznych nagród, w tym I miejsca w 57. Konkursie Kompozytorskim w Stuttgarcie i nagrody za utwór orkiestrowy przyznanej przez Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken. Jest wykładowcą instrumentacji i śpiewu gregoriańskiego na Uniwersytecie Muzycznym w Karlsruhe. W roku 2014 był rezydentem Niemieckiej Akademii Villa Massimo w Rzymie.
Ważniejsze utwory: Uwertura "Torklja" na orkiestrę (1999), Space echoes na flet, syntezator i pięciu perkusistów (1999), Divertimento na zespół (2000), Burlesque na orkiestrę (2000), Memento mori na sopran i fortepian (2000), Musica da camera na zespół (2001), Cloop na piłę muzyczną, flet altowy i perkusję (2001), O magnum mysterium na chór mieszany (2001), Kontra na zespół (2002), Pianofonics na fortepian i czterokanałową projekcję elektroakustyczną (2002), Want to practise... na flet i waltornię (2003), In medias res na orkiestrę (2004), Die Katze na sopran i fortepian (2004), Tango na flet i orkiestrę (2005), Letzte Hoffnung na zespół (2005), Concertino na waltornię i cztery instrumenty dęte drewniane (2005), Pegam & Lambergar na chór mieszany, organy i sześciokanałową projekcję elektroakustyczną (2005), Sprich auch du na chór mieszany (2006), Perpetuum na organy i dwukanałową warstwę elektroniczną (2006), Fragment na kwartet smyczkowy (2006), Vocalise na sopran, violę da gamba i klawesyn (2006), Reflections na zespół (2007), Airphones na kwartet saksofonów (2007), iSlider na taśmę ośmiokanałową (2007), Oktet (2007), Relief na saksofon i zespół (2007), Mouvement na organy (2007), Quadriptich na zespół (2008), Odtrg na taśmę ośmiokanałową (2008), Crosscourt na zespół i elektronikę (2008), Deuce na saksofon i perkusję (2008), Trilogus na trzy głosy kobiece (2008), Fluctus na taśmę ośmiokanałową (2009), Koncert na saksofon (lub klarnet) i orkiestrę (2006-09), Ruée na klarnet solo (2002-10), The French Open na waltornię solo (2003-10), vergrip na orkiestrę (2010), Tiebreak na orkiestrę (2010), Net Cord na zespół instrumentów smyczkowych (2010), Court nr 2 na zespół (2010), Dropshot na dwie waltornie i zespół (2010), Zgübleni na alt, zespół i elektronikę (2010), Zur Freude na chór dziecięcy i kwintet instrumentów dętych blaszanych (2010), Čmrlj na fortepian (2011), Framed na zespół (2011), Best-of-Five na organy (2011), Top Spin na trio perkusyjne (2011), Changeover na grupy instrumentalne i wielką orkiestrę (2011), Introitus na kwartet smyczkowy (2012), Contour na kwintet dęty (2012), Silhouette na akordeon (2012), Restrung na zespół (2012), Re-slide na puzon i zespół (2012), Warm-up na waltornię i dwóch perkusistów (2012), Recitativi na wysoki głos i cimbalo cromatico (2012), Orlando. Das Schloss, teatr muzyczny na głosy, chór, elektronikę i orkiestrę (2012-13), Matrix na disklavier i elektronikę (2013), Übürall na sopran i zespół (2013), Fired-up na zespół (2013), Insideout na dwa głosy i zespół (2013), Hawk-eye, koncert na waltornię i orkiestrę (2013-14), Round-robin na akordeon i elektronikę (2014), Quiet, please na trzy ustniki (2014), Chrysanthemum na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2014), Runaround na kwintet instrumentów dętych blaszanych i zespół (2014), Overhead na zespół instrumentów smyczkowych (2014), Schub'rdy G' na sopran, akordeon, perkusję i fortepian (2015), Aftertouch na zespół (2015).