Powrót do:   Kompozytorzy
Huang Ruo

kompozytor i dyrygent. Urodził się na wyspie Hajnan w 1976 r., pod koniec „rewolucji kulturalnej". Gry na fortepianie i kompozycji uczył go od szóstego roku życia ojciec, znany kompozytor. Wzrastając w latach 80. i 90. w kraju otwierającym się stopniowo na świat, w Konserwatorium z Szanghaju otrzymał zarówno tradycyjne chińskie, jak i zachodnie wykształcenie. W wieku 12 lat został przyjęty do programu kompozytorskiego pod opiekę Denga Erbo. Edukacja Huanga Ruo objęła twórczość Bacha, Mozarta, Strawińskiego i Lutosławskiego, a także Beatlesów, rock and roll, heavy metal i jazz.

Zdobywszy w 1995 r. Nagrodę im. H. Manciniego na Międzynarodowym Festiwalu Filmu i Muzyki w Szwajcarii, Huang Ruo podjął dalszą edukację w Stanach Zjednoczonych. Uzyskał stopień magistra muzyki w Konserwatorium w Oberlin oraz doktorat w dziedzinie kompozycji w Juilliard School of Music. Do jego profesorów należeli Randolph Coleman i Samuel Adler. Huang jest zdobywcą I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Sinfoniettę Luksemburską. Twórczość Huanga Ruo obejmuje dzieła orkiestrowe, kameralne, opery, muzykę teatralną, taniec współczesny, jak i instalacje dźwiękowe, kompozycje multimedialne, improwizacje eksperymentalne, utwory folkowe, rockowe oraz ścieżki dźwiękowe do filmów. Jego muzykę wykonują m.in. Filharmonicy Nowojorscy, Philadelphia Orchestra, orkiestry symfoniczne w San Francisco i Seattle oraz filharmoniczne w Kilonii i Hongkongu, opery w Hongkongu i Nowym Jorku, Towarzystwo Muzyki Kameralnej czy Lincoln Center, Asko Ensemble, Nieuw Ensemble, Ensemble Intégrales, Quatuor Diotima oraz Ethel Quartet. Jego utworami dyrygowali m.in. Wolfgang Sawallisch, Marin Alsop, James Conlon, Dennis Russell Davies, Ed Spanjaard, Xian Zhang i Ilan Volkov.

Obecnie jest wykładowcą Purchase College na Uniwersytecie Stanowym w Nowym Jorku oraz profesorem kompozycji w Konserwatorium Xing-Hai w Kantonie. Pełni także funkcję dyrektora artystycznego i dyrygenta Future In REverse (FIRE), a Narodowy Komitet ds. Współpracy Stanów Zjednoczonych i Chin wybrał go w 2006 r. na Young Leader Fellow.

Dr. Sun Yat-Sen, nowa opera Huanga Ruo, zostanie wystawiona po raz pierwszy przez operę w Santa Fé w 2014 r. Kompozytor otrzymał także zamówienia na dwie opery kameralne dla Grand Opera w Houston oraz Opery Narodowej w Waszyngtonie, dramat wokalny dla Nova Copenhagen pod dyrekcją Paula Hilliera oraz utwory orkiestrowe dla Narodowej Orkiestry Symfonicznej Tajwanu i Holenderskiej Symfonicznej Orkiestry Radiowej (prawykonanie jednego z zamówionych utworów odbędzie się w Concertgebouw).

www.huangruo.com


Ważniejsze utwory (od 2003): Four Visions na kwartet gitarowy (2003, również wersje na trio, duet gitarowy oraz gitarę solo), Omnipresence, koncert na skrzypce, zespół poza sceną oraz orkiestrę symfoniczną lub kameralną (2003), Leaving Sao na sopran lub ludowy głos chiński, kwartet, kwintet smyczkowy, orkiestrę kameralną lub symfoniczną i opcjonalnie perkusję (2004; wersja na sopran i kwartet lub kwintet smyczkowy, 2005), Divergence, balet na 2 tancerzy i zespół instrumentalny (2004), Tree without Wind na fortepian (2004), Chasing in the Woods na skrzypce i perkusję (2005), Childhood Sketches na skrzypce, klarnet lub saksofon altowy, fortepian i perkusję (2005), Curve of the Shadow, koncert podwójny na szeng i zheng oraz zespół kameralny (2005), Drama IV: To The Four Corners na pięciu muzyków i multimedia (2005), Exotic Dreams na klarnet lub saksofon altowy i perkusję (2005), First Lesson na fortepian (2005), Nuo Drama, balet na 12 tancerzy i pięć instrumentów (2005), Points and Lines na fortepian (2005), Tea Ceremony na skrzypce, klarnet lub saksofon altowy, fortepian i perkusję (2005), The Three Tenses na kwartet smyczkowy, kwartet lub kwintet dęty albo zespół mieszany (2005), Trzy utwory na fortepian (1998-2005), Xi Yu2 na pipę (2005), I Symfonia „Path of Echoes" na orkiestrę symfoniczną lub kameralną (2006), Shattered Steps na orkiestrę symfoniczną lub kameralną (2006), Atmosphere and Environment na różne zespoły fletów lub jakikolwiek instrument solowy (2007), Circle of Steps, pionowa instalacja na sześciu muzyków (2007), Jian Fu Garden, ścieżka dźwiękowa (2007), People Mountain People Sea, koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną lub 15 instrumentów (2007), The Color Yellow, koncert na szeng i orkiestrę kameralną lub 15 instrumentów (2007), Wind Blows... na wiolonczelę, zespół instrumentalny (2007; również wersje na orkiestrę smyczkową, duet oraz głos z fortepianem marimbą lub harfą), Yellow Earth na skrzypce/altówkę/wiolonczelę (2007), Brrr... na głos, pipę, wiolonczelę i perkusję (2008), Drama II: Shifting Shades na wiolonczelę, perkusję, fortepian i 8 butelek po piwie lub na pipę i głos (2008), Drama III: Written on the Wind na głos i pipę z udziałem „malarstwa kinetycznego" i multimediów (2008), Elegy: Sounds Ever Slow na sopran i kwartet smyczkowy (2008), Five Lights, Ten Colors na fortepian (2008), Hanging Cliffs na orkiestrę kameralną lub symfoniczną (2008), Mo na szeng i orkiestrę kameralną (2008), Shifting Shades na skrzypce lub altówkę, perkusję i fortepian (2008), Sounds Ever Slow... na sopran i orkiestrę smyczkową (2008), Stand Up, ścieżka dźwiękowa (2008), Book of the Forgotten na różne duety instrumentów dętych i smyczkowych (2009), Cursive Scripts na głos i flet lub inny instrument dęty drewniany (2009), Fisherman's Sonnet w wersjach na różne głosy solowe i fortepian (2009), Sisters, ścieżka dźwiękowa (2009), Still/Motion na orkiestrę kameralną lub symfoniczną (2009), The Flag Project, kwartet smyczkowy (2009), Wall Writings na sopran lub chiński głos ludowy, klarnet, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2009), I. M. Pei: Building China Modern, ścieżka dźwiękowa (2010), Dr. Sun Yat-Sen, opera w trzech aktach (2010), Water is Wet..., instalacja multimedialna (2010), In Other Words, koncert na głosy wokalne, 9 instrumentów i orkiestrę smyczkową, także w wersji bez orkiestry (2012), Bound, jednoaktowa opera kameralna (2013).