ur. w 1973 w Sewilli, w rodzinnym mieście studiowała germanistykę, następnie fortepian i kompozycję u Teresy Catalán w Saragossie, w Augsburgu u Johna van Burena, Düsseldorfie u Manfreda Trojahna, a także w berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler u Hanspetera Kyburza. Obecnie mieszka w Berlinie. Jej zainteresowania dotyczą przede wszystkim zagadnień barwy i dramaturgii, zwłaszcza koncepcji teatralnych na pograniczu języka, przestrzeni i muzyki. Owocem tych zainteresowań jest powstały w roku 2007 projekt teatralny Niebla (Europäisches Zentrum der Künste in Dresden Hellerau), przy którym kompozytorka współpracowała blisko z reżyserem Matthiasem Rebstockiem. Obecnie na zamówienie Gerarda Mortiera i Teatro Real Madrid pracują wspólnie nad utworem scenicznym La ciudad de las mentiras na podstawie tekstów Juana Carlosa Onettiego.
Elena Mendoza współpracowała m.in. z ensemble recherche, Klangforum Wien, Ensemble Modern, Neue Vokalsolisten Stuttgart, Ensemble Mosaik, zespołami emex, Taller Sonoro, Ascolta, KNM Berlin, Espai Sonor, Vogler-Quartett, Operą w Norymberdze, Orkiestrą Filharmonii we Fryburgu. Jej muzyka była wykonywana na międzynarodowych festiwalach Ars Musica w Brukseli, Eclat w Stuttgarcie, Märzmusik w Berlinie, Dresdner Tage der Zeitgenössischer Musik, Wittener Tage für neue Kammermusik, Ultraschall w Berlinie, World New Music Festival, Acanthes w Metzu, Nous Sons w Barcelonie, Steirischer Herbst w Grazu, Musica Viva w Monachium i Musicadhoy w Madrycie. Uzyskała wiele ważnych nagród i wyróżnień, m.in. stypendium w Academy Schloß Solitude (2008), Musikpreis Salzburg 2011, Premio Nacional de Música 2010 w Hiszpanii.
Kompozytorka pracuje również nad upowszechnieniem rozumienia współczesnego języka muzycznego m.in. poprzez analizę słuchową i warsztaty kompozycji. Od roku 2007 wykłada kompozycję i muzykę eksperymentalną na Universität der Künste w Berlinie. W 2008 r. wytwórnia Kairos wydała monograficzną płytę Mendozy z muzyką kameralną; w roku 2011 ukazała się płyta ze scenami z Niebla oraz utworami wokalnymi wydana przez wytwórnię Wergo oraz Deutschlandradio Kultur i Niemiecką Radę Muzyczną. Partytury kompozytorki wydaje od 2009 r. Edition Peters.
Ważniejsze utwory: Contextos na puzon i trzy instrumenty (2000), Contra-dicción na dwie altówki (2001), Ich bin Du oder der Raub der Futurina, teatr muzyczny dla dzieci do libretta Eleny Mendoza-López i Wolfganga Willascheka (2001-02), Dort, doch, auch, nicht, vielleicht na trzynaście instrumentów w pięciu grupach (2002-03), Contextos-Juegos na puzon (2003), Tres piezas de cámara na flet, klarnet, skrzypce, altówkę i perkusję (2003), Díptico na klarnet, saksofon, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2003-04), Akt Zeichnung na baryton i zespół (2005), Niebla, teatr muzyczny na aktora i 10 muzyków (2007), Nebelsplitter na fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2007-08), Fe de erratas na sześciu śpiewaków (2008), Grámatica de lo indecible na septet (2008-09), Fragmentos de teatro imaginario, utwór sceniczny (2009), Salón de espejos na orkiestrę (2010), Geografías soñadas na klarnet, saksofon i puzon (2011), Relato improbable na akordeon i zespół (2011).