Means of Protection (Wojciech Blecharz)
Utwór zainspirowany jest dziełem mojej ulubionej artystki Annette Messager, która w jednym ze swoich zeszytów (file no. 28, 1972–73) zebrała informacje na temat środków bezpieczeństwa niezbędnych do przeżycia i ochrony przed „złymi ludźmi”. Zeszyt zawiera ulotki, wycinki z gazet, informacje na temat alarmów, wymyślnych zamków do drzwi, broni, ubezpieczeń na życie itp. Kolekcjonerka ma obsesję i manię prześladowczą, mówi, że zbieranie rzeczy chroni ją przed śmiercią, że dzięki zbiorowi numer 28 czuje się bezpieczna... Utwór jest studium do mojej opery zamówionej przez Teatr Wielki–Operę Narodową w Warszawie (premiera: maj 2013), w której uporządkowana „anankastyczna” (nie)rzeczywistość głównej bohaterki rozbijana jest przez strzępy obsesyjnie powracających wspomnień. Prowadzą one widza do odkrycia szokującej tajemnicy i traumy, której moja bohaterka doświadczyła. Means of Protection to rodzaj rekonesansu, testowania środków, glossa do opery. W kwestii ekspresyjnej to niekontrolowany, filtrowany flashback lub rekonstrukcja krzyku, który ugrzązł w gardle w momencie traumatycznego przeżycia, krzyku, któremu bohaterka wbrew swojej pamięci „nie daje dojść do głosu”, dławi się nim. Utwór został napisany dla Anny Radziejewskiej, Maćka Frąckiewicza i Magdaleny Bojanowicz.
Wojciech Blecharz