Music for Amplified Toy Pianos (John Cage)
Utwór ten nie określa w żadnej mierze sposobu wykonania. Materiał muzyczny składa się z siedmiu arkuszy przezroczystego plastiku. Dwa spośród nich zawierają punkty (oznaczające klawisze fortepianu), dwa – kółka (amplifikacja), dwa – punkty wewnątrz kółek (hałas), ostatni zaś – wykres i prostą linię. Arkusze nakłada się na siebie, tworząc jedno wykonanie dzieła. Liczba wykonań jest nieograniczona.
„Toy pianos” są amplifikowane z użyciem mikrofonów kontaktowych. Głośniki rozmieszczone są wśród publiczności.
Z okazji setnej rocznicy urodzin Johna Cage’a grupa Małe Instrumenty postanowiła zrealizować jeden z pierwszych utworów na takie instrumentarium: muzykę na dowolną liczbę nagłośnionych toy pianos. Utwór bazujący na graficznej partyturze wydanej w 1960 roku w Edition Peters w prezentowanej wersji jest poddany współczesnemu odczytowi i wzbogacony o doświadczenia muzyczne interpretatorów, wykraczające poza główny instrument kompozycji – toy piano. Drugi i ostatni utwór Cage’a przeznaczony na toy piano zakłada wykorzystanie instrumentu jako obiektu dźwiękowego, który dzięki zabiegom amplifikacji zyskuje dodatkowy charakter, głównie w środowisku elektroakustycznym. Premiera koncertowa wersji Małych Instrumentów zostanie wykonana na wybranych egzemplarzach toy piano, pochodzących z bogatej kolekcji Pawła Romańczuka (obecnie około 180 małych pianin i fortepianów).