Loses (Joanna Woźny)
Instrumenty i ich możliwości brzmieniowe są dla mnie ściśle powiązane z procesem komponowania. Specyficzna „brzmieniowość instrumentalna” stanowi zazwyczaj punkt wyjścia moich utworów. Esencją powstawania kompozycji i jej formy jest rozpracowanie i określenie następstwa czasowego stanów brzmieniowych, kiedy zróżnicowanym konstelacjom brzmieniowym dana jest możliwość rozwoju.
W utworze orkiestrowym Loses pojawiają się tego rodzaju sytuacje brzmieniowe, które częściowo przechodzą jedna w drugą, częściowo sytuują się obok siebie, częściowo się usamodzielniają lub też częściowo ulegają transformacji w inne stany brzmieniowe. Ponadto konstelacje dźwięków w Loses podlegają w pewnym stopniu działaniu sprzecznych sił. W procesach o jasno określonym kierunku ujawniają się – na wzór antytezy, ale w mocno osłabionej postaci – przeciwnie ukierunkowane działania, co w rezultacie prowadzi do pewnej relatywizacji biegu muzycznego, jego zakwestionowania, tak że jawi się on jako pozornie bezkierunkowy i pozbawiony powiązań oraz odniesień.
Joanna Woźny