Hyperspeed Disconnected Motions (Pierre Jodlowski)
(Ruchy nadszybkie rozłączne)
Na początku dwudziestego pierwszego wieku niektórzy historycy, opierając się na zasadzie akceleracji, rozwinęli nową koncepcję ludzkiej kondycji. Rzeczywiście mniej więcej od dwudziestu lat system komunikacji, połączenia sieciowe, podróże i rzeczywistość wirtualna stworzyły nowe zachowania i nowe międzyludzkie relacje.
Globalna sieć (Internet i telefony komórkowe) pokrywa już sześćdziesiąt procent planety i wkrótce nie będzie już obszarów, na których nie bylibyśmy w stanie połączyć się w ten czy inny sposób z resztą świata. Mając na względzie czas i przes trzeń, fakty te powodują oczywiście wielkie zmiany w naszym życiu codziennym i prawdopodobnie jeszcze silniej wpływają na określanie naszej tożsamości. Przez ostatnich kilka lat byłem raczej zajętym kompozytorem, wiele podróżowałem, spotykałem wiele różnych osób w różnych sytuacjach i często odnalezienie się w tym szybko płynącym życiu nie było takie proste! Jedno oko próbowałem mieć szeroko otwarte, drugie zamknięte lub – dokładniej – nieczułe na bezpośrednie bodźce, a obserwujące za to ciągłą linię bardzo osobistej artys tycznej drogi. Im więcej przestrzeni i czasu udało mi się zdobyć, tym bardziej bezpiecznie czułem się na tej drodze i tym łatwiej radziłem sobie w nieprzewidywalnych sytuacjach.
Utwór ten jest rodzajem dziennika: wideo, obrazy, dźwięki, zanotowane nuty różnego pochodzenia, utrwalane czasami w jakimś celu, czasami przez przypadek! Rejestrowałem wiele sytuacji, szczerze, lecz bez szczególnej dokładności. Często dostrzec można w tych obrazach semantyczną pustkę i brak dramatycznego napięcia; przedstawiają one świat jako taki, bez oceny, jako strumień energii. Ten projekt jest rodzajem podróży przez różne miejsca, wzdłuż wyznaczającej całą strukturę linii: jest nią refleksja nad procesem przyspieszenia, którą próbuję tu połączyć z dawką humoru i filozoficznymi przemyśleniami...
Pierre Jodlowski